De høje investeringer i veje er en skrøne
Som sædvanligt er der tovtrækkeri om, hvor de knappe ressourcer nu skal bruges. Regeringen, der ifølge medierne satser på et forlig til venstre for midten, ventes fortsat at tilgodese den kollektive transport, mens Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, varsler flere veje, billigere biler og løsere tøjler på færdselsområdet, hvis magten skifter efter næste valg.
Hvorom alting er, er det altid sundt at basere sig på fakta - ikke følelser. Og derfor giver regeringens oplæg til finanslov anledning til en kommentar. Der står nemlig at: regeringen fastholder det historisk høje niveau for investeringer i nye veje m.v.".
Men det er en skrøne. Her er nogle fakta om veje og investeringer:
- Produktivitetskommissionen konkluderer på baggrund af sine analyser på transportområdet, at Danmark i perioden 1995 - 2013 har investeret mindre end gennemsnittet af en række europæiske lande.
- Og resultatet af underinvesteringerne: World Economic Forum beregner hver år alle landes konkurrenceevne på blandt andet vejenes kvalitet. Og her er Danmark rutsjet ned fra en sjetteplads til en 23.plads - på tre år.
- Samtidig er der fra 2007 til 2013 kommet 10,5 procent flere personbiler og vejen bliver slidt af større og større køretøjer.
- Det er nu så galt, at Dansk Industris årlige undersøgelse af erhvervsklimaet viser, at hver fjerde virksomhed er så utilfreds med vejene, at de overveje af flytte!
Det er derfor Asfaltindustrien kræver en finanslov med flere penge til vejområdet. Og det er faktisk til glæde for andre end os, der lever at lave veje.
For investeringer i veje betaler sig - det skaber vækst, og så er velholdte veje billige veje, der tjener sig selv ind i forhold til hullede veje, der skal lappes hele tiden.
Endelig er gode veje trafiksikre veje, og erfaringerne viser, at vi endda sparer mere på ulykkernes omkostninger, end vi skal bruge på at gøre vejene mere sikre.