Tiplinje sætter fokus på administrative byrder
Små og mellemstore virksomheder kan byde ind med idéer til administrative byrdelettelser til Håndværksrådets tiplinje
Tiplinjen, som blandt andet henvender sig til bygge- og anlægsbranchen, er et led i Håndværksrådets deltagelse i Virksomhedsforum for enklere regler, der blev nedsat af regeringen i foråret 2012. Forummet sætter fokus på erhvervsrettet afbureaukratisering og fungerer som et rådgivende organ for regeringen.
- Når vi skal komme med input til arbejdet i Virksomhedsforum, har vi behov for tilbagemeldinger fra virksomhederne. Det er jo dem, der bedst ved, hvor skoen trykker, og hvor der er behov for byrdelettelser, siger Lars Magnus Christensen, chefkonsulent i Håndværksrådet til Licitationen - Byggeriets Dagblad og fortsætter:
- For os har tipordningen været et spørgsmål om at skabe en mere direkte kanal sideløbende med vores andre interaktioner med virksomhederne.
Få henvendelser
Det er Lars Magnus Christensen, man får fat i, hvis man gør brug af tiplinjen, og indtil nu har små ti henvendelser fundet vej.
Selvom antallet ikke er overvældende, betyder det ikke, at byrderne er fraværende, og at tiplinjen derfor er unødvendig, fremhæver han.
- Det er mere et udtryk for, at mange af byrderne fortsat kommer ind via vores andre kanaler, erfaringer og daglige arbejde. Det kan for eksempel være gennem virksomhedsbesøg eller møder, siger han og understreger, at mange af de indberettede byrder er generelle frem for branchespecifikke, og at de blandt andet går på tidskrævende krav om flere dataindtastninger om samme emne.
- Det er et område, hvor der virkelig er potentiale for effektivisering. I stedet for at skulle indberette data flere gange, vil det lette arbejdet væsentligt for virksomhederne, hvis de blot skal indberette oplysninger et sted, hvor andre myndigheder så kan hente oplysningerne, hvis de har brug for dem, siger Lars Magnus Christensen og peger på Norge som et godt sted for Danmark at hente inspiration.
- I Norge har man lagt sig i selen på det her område. Her har man forpligtet sig på, at indberetninger ikke skal være til gene for virksomhederne. I Danmark kan man godt se perspektiver i at genbruge data, men man er mere varsom med at forpligte sig, siger han.
Lignende initiativer
Hos formanden for Virksomhedsforum for enklere regler, Michael Ring bliver tipordningen i Håndværksrådet taget godt imod.
- Det er kun godt, at der oprettes kanaler af den slags. De administrative byrder er et område, vi for alvor skal have gjort noget ved. Det handler fra politisk side om at gøre sig klart, om man vil udsætte virksomhederne for bureaukrati og dermed miste arbejdspladser, eller om man vil gøre det lettere at drive virksomhed og på den måde sikre arbejdspladser, siger han.
Michael Ring påpeger, at Dansk Industri har iværksat et lignende initiativ, og at man også på virksomhedsforummets hjemmeside kan tippe om administrative byrder.
- Hvis en virksomhed gør det, så får sagen et fast track-nummer, og den vil dermed blive behandlet på det næstkommende møde, siger han.
Virksomhedsforum for enklere regler løber som udgangspunkt frem til 2015, men selv hvis arbejdet ikke får lov til at fortsætte, forestiller Lars Magnus Christensen sig, at tipordningen i Håndværksrådet vil køre videre.
- Det er et rigtig godt redskab for os, siger han.