Ny storkontrakt til Züblin
Züblin-konsortium får opgave til knap en halv mia. kroner med færddigørelse af Nordhavnsvejtunnel
Kommunen har netop offentliggjort sine hensigter og vil indgå kontrakt med Züblin - eller rettere Nordhavnsvej Konsortiet I/S, der består af Ed. Züblin AG og det danske datterselskab Züblin A/S - hvis der ikke kommer indsigelser imod beslutningen.
Baggrunden for beslutningen er, at dette konsortium er i gang med arbejdet med Nordhavnsvejtunnelen, der skal skabe forbindelse mellem Helsingørmotorvejen og Nordhavn. Den ny opgave har væsentlige grænseflader med det igangværende arbejde.
- Det er vores vurdering, at kommunen kan indgå tillægskontrakten med Nordhavnsvejkonsortiet efter udbudsformen udbud med forhandling" uden forudgående udbudsbekendtgørelse. Der er foretaget både tekniske og juridiske vurderinger af mulighederne, og den væsentligste del af projektet har allerede været konkurrenceudsat, siger projektchef Anne Kongsfelt fra kommunens teknik- og miljøforvaltning.
Den rigtige løsning
Det er ikke mindst, fordi der vil være betydelige grænsefladeproblemer ved at lade arbejderne på Nordhavnsvej udføre af to forskellige entreprenører efter to forskellige aftaler.
- Rent styringsmæssigt er det den rigtige og eneste forsvarlige løsning - både teknisk og økonomisk, siger Anne Kongsfelt.
En ekstern rådgiver har for Københavns Kommune i et notat konkluderet, at to forskellige entreprenører vil give betydelige risici for bygherren" med hensyn til teknik, ansvar og kontrakter, ligesom man kunne forudse store praktiske vanskeligheder med at udforme klare og entydige udbudsbetingelser til de bydende. I notatet hedder det også, at bygherren under udførelsen risikerer at havne i et uoverskueligt spil mellem to entreprenører".
Der er tale om et arbejde til 460 mio. kroner. Forlængelsen er på cirka 300 meter og er et tilkoblingsanlæg til Nordhavnsvej og en tunnel under Svanemøllebugten til Nordhavn.
To gange Züblin
Da Københavns Kommune i 2011 tildelte kontrakten på 1,2 mia. kroner til Nordhavnsvejkonsortiet I/S bestod konsortiet af danske Pihl og tyske Ed Züblin AG. Efter Pihls konkurs i 2013 er Züblins danske datterselskab Züblin A/S indtrådt i konsortiet i stedet.
Det ny arbejde med forlængelsen er blevet muliggjort af en principaftale i foråret i år mellem Københavns Kommune og staten, der blandt andet indebærer, at der etableres et tilkoblingsanlæg til Nordhavnsvej og en Nordhavnstunnel under Svanemøllebugten.
Den forventede aftale mellem kommunen og Züblin-konsortiet gælder alene tilkoblingsanlægget - ikke tunnelen til Nordhavn.
Arbejderne består i hovedtræk af nedbrydningsarbejder, etablering af sekantpælevægge, grundvandssænkning, tilfyldning over tunnel, retablering af Strandvænget samt åbning af Nordhavnsvej til Strandpromenaden.
Kontrakten med Züblin-konsortiet vil blive underskrevet, når stand-still perioden er udløbet.