Med gummi som trafikregulering
Sikkerhed er jo mange ting, men faktisk kan man anvende materialet gummi i forbindelse med trafiksikkerhed. Dansk firma satser på tysk produkt
Mange spørger
- Vi har haft en pæn stigning i forespørgslerne gennem det halvandet år, vi har beskæftiget os med det, siger Torben D.J. Andersen, der er indehaver af TDJ Trafikgummi i Holstebro.
- En af grundene til det, er ganske givet, at der primæssigt er temmeligt store besparelser ved at anvende materialet. Dels fordi installationen kan gøres på meget kort tid, og så er slidstyrken helt enorm. Vi har for eksempel etableret nogle vejbump ved Rederiet A.P. Møller i København, hvor der hver dag kører mere end 1.000 lastbiler over bumpene, og det holder de fint til. Så udgiften til etablering og drift er minimale i forhold til at sætte sten med videre, siger Torben Andersen til Licitationen.
Bedre for dækkene
Et andet element, som firmaet slår på, når de er ude og sælge produktet, er at gummi er et langt bedre produkt for bilernes dæk, end kantsten i beton og andre materialer er. Hvis man hver dag kører den samme strækning, er det også noget der betyder noget.
- Og den dag, hvor man ikke længere ønsker rundkørslen eller bumpet eller hellen der længere, kan man sende gummimåtterne til genbrug, for de kan granuleres og bruges til et nyt gummiprodukt. Så egentligt er der tale om en meget miljøvenlig foranstaltning, siger han til Licitationen.
Det er ifølge Torben Andersen endnu ikke så udbredt i Danmark, men vejen til en mindre rundkørsel behøver dermed ikke være så lang for en kommune, hvis man har en vejstrækning, hvor trafikken klemmer.
- Især rundkørslerne og hellerne er noget, vi ikke har set ret meget af i Danmark, men løsningen er her, så der kan formentligt løses mange trafikmæssige problemer på en nem måde med produkterne her, siger han til Licitationen.