Züblin gør sig klar til metroen
Kontrakt til over en milliard vil cementere Züblin A/S i Danmark
Alligevel mener virksomhedens direktør Stig Weis, at den netop indgåede kontrakt med Metroselskabet om metrolinjen til Nordhavn virkelig vil være med til at etablere Züblin i Danmark.
Kontrakten har en værdi af cirka 150 mio. euro eller godt 1,1 mia. kroner.
- Det er i vores øjne et stort job - i samme størrelsesorden som Nordhavnsvej - og et job, som i høj grad vil være med til at cementere os i Danmark, siger Stig Weis.
Züblin A/S har vundet kontrakten om metrolinjen til Nordhavn i et joint venture med Hochtief. Züblin, der er ordførende i konsortiet, har en andel af kontrakten på cirka 90 mio. euro. Der bliver tale om et fuldt integreret samarbejde", oplyser Züblins direktør.
Kontrakten omfatter godt to km tunnel, anlæggelsen af den underjordiske Nordhavn Station samt etablering af den bagvedliggende tunnel og rampe, inden metrolinjen kommer op i terræn kort før den fremtidige Orientkaj Station.
Der er tale om en totalentreprise med design and build, og kontrakten indeholder ud over projektering og anlægsarbejder også de tilhørende installationsarbejder.
Stationen anlægges først
Stig Weis oplyser, at man så småt er i gang med projekteringen i tæt samarbejde med bygherren.
- Hen over sommeren etableres byggeplads dér, hvor Nordhavn Station skal anlægges, og selve anlægsarbejdet forventes at komme i gang i november eller december i år, siger han.
Det er arbejdet med at anlægge Nordhavns Station, der skal i gang først, idet boremaskinerne skal bore med udgangspunkt i Nordhavn Station og de godt to km ind til det afgreningskammer ved Øster Søgade, som Cityringens hovedentreprenør CMT er ved at anlægge.
Nordhavn Station anlægges efter samme princip som de fleste af Cityringens stationer ved brug af sekantpæle.
Stig Weis oplyser, at selv om de to tunnelrør ikke bores samtidig bliver der brug for to boremaskiner. Det skyldes hensyn til arbejdet i arbejdsskakten i Øster Søgade, hvorfra boremaskinerne efter endt arbejde skal hejses op til overfladen igen.
Dansk arbejdskraft
Der er udsigt til en række danske arbejds- og lærepladser ved Nordhavns-metroen.
Stig Weis vurderer, at der vil blive beskæftiget op til 40 funktionærer, hvor de fleste vil være danskere, mens antallet af timelønnede afhængig af tidspunkt vil variere mellem 50 og 150. Borearbejdet vil primært blive varetaget af tyske medarbejdere fra de to selskaber, mens byggegruben til Nordhavn Station primært udføres af Züblins danske timelønnede.
I modsætning til på Cityringen har Metroselskabet i sit udbud af Nordhavns-metroen betinget sig, at der beskæftiges et vist antal lærlinge ved projektet.
- Vi har haft det første indledende møde med 3F og Dansk Byggeri om, hvordan vi vil gribe denne del an, og det er mit indtryk, at parterne er tilfredse med vores tilgang, siger Stig Weis.
Han vurderer, at der vil være lærlingerelevant arbejde i forbindelse med jord- og afvandingsopgaverne, ved det omfattende betonarbejde på stationen samt ved de tekniske installationer.
Arbejdet med Nordhavns-metroen skal efter tidsplanen være færdig i 2019.