23948sdkhjf

Salt til alt andet end et æg

GC Rieber Salt leverer omkring en fjerdedel af saltet til de danske veje
- Der er krig på salt. Konkurrencen blandt leverandørerne er hård. Sådan er det, når vi har haft nogle svage sæsoner, hvor lagrene er fyldt op. Så intensiveres kampen.

Jens Jakob Larsen er en af feltherrerne i den store saltkrig. Kampen mellem de store hovedaktører, der leverer al det salt, der skal holde det danske vejnet farbart, når/hvis vinteren sætter ind. Han er dansk country manager for den norske salt-gigant GC Rieber, som leverer omkring 25 procent af det, der hældes i de danske saltspredere.

GC Rieber Salt har salt til praktisk taget alt. Bortset fra, at koncernen ikke har salt til et æg.

- Tonnagemæssigt er vejsalt absolut det største produkt i koncernen. Nummer to er fiskerisalt. Vi pakker også meget fodersalt og forhandler tillige salt til andre segmenter. Det eneste, vi faktisk ikke gør i, er forbrugerpakkede varer til hylden i supermarkedet. Altså husholdningssalt. Når vi selv spiser æg, må vi ud at købe, afslører Jens Jakob Larsen med et smil.

Det til vejene kommer så til gengæld til GC Rieber og formidles videre i kæmpestore mængder.

Kun til behovet

- I gennemsnit er totalmarkedet for både den offentlige og den private sektor på omkring 300.000 tons pr. år. Men det kan svinge fra det halve – omkring 150.000 tons – til det dobbelte af "normalen". Altså til cirka 600.000 tons. Saltforbruget er lige så umuligt at kontrollere som det vejr, det er afhængigt af, siger den danske landechef.

- Vi kan se på statistikkerne og konstatere, at inden for 10-årige perioder har der været flere hvide vintre, uanset hvilken 10-årig periode, vi ser på. Og vi véd jo, at der hurtigt kan komme omslag i vejret, selv om det umiddelbart ikke ligner vinter. Vores branche er samtidig underlagt den kendsgerning, at man kun kan sælge vejsalt til det behov, der er. Vi har ingen mulighed for at påvirke markedet.

Mens en fjerdedel af det danske vejsalt skyldes Jens Jakob Larsen og hans mandskab i det danske hovedkvarter på havnen i Fredericia, så står GC Rieber for over 50 procent af markedet på hjemmebanen i Norge. Koncernen har hele 135 år på bagen. Det med salt startede for omkring 100 år siden, da firmaet i Bergen begyndte at opkøbe sælskind. Der skulle bruges salt til at garve skindene. Og når man nu havde fat i materialet, kunne man lige så godt finde afsætning for det også til andet end sælskindene.

Bergen er fortsat hjemsted for GC Rieber-koncernens hovedafdeling, som i dag beskæftiger sig med blandt andet shipping, ejendomsudvikling og forskellige industri-grene.

Andel i saltproduktion

- Når det gælder salt, foregår det i Oslo. Og i Tunesien. Vi har en ejerpost i en tunesisk saltproducent, som fremstiller store mængder havsalt ved at pumpe saltholdigt vand ind i bassiner. Her fordamper den stærke sol vandet, og vi har salt tilbage. Dermed har vi vores egen saltproduktion og den store styrke, det giver os som leverandør, siger Jens Jakob Larsen.

- 80 procent af vore kontrakter på salt til danske veje gælder havsalt. Når vi har behov for leverancer meget hurtigt – og det kan man godt få i denne branche – så skal vi ikke ud at lede efter forsyninger i markedet. Vi har en direkte linje til produktionen i Tunesien, hvor vi naturligvis står først i køen. Der er et par ugers sejlads fra Tunesien til Danmark, så vi har nemmere ved at få fyldt vore lagre op, end vore konkurrenter, forklarer GC Riebers danske landechef.

- Leveringskravene fra myndighederne, som vi har kontrakterne med, er til gengæld også ganske ambitiøse. Derfor skal vi kunne organisere meget store transporter meget hurtigt. Ind imellem er vi simpelthen nødt til at basere leverancerne på noget gætteværk. Hele koncernens størrelse bevirker imidlertid, at vi har faste aftaler med rederier, så vi ikke er afhængige af spotmarkedet med transport. Det lader sig kun gøre, fordi koncernen er så stor med behov for skibstransporter, forklarer Jens Jakob Larsen.

Nyt lager

På en gennemsnitlig sæson modtager og leverer GC Rieber i Danmark omkring 75.000 tons vejsalt. Det kræver masser af lagerkapacitet, og netop i øjeblikket er firmaet ved at bygge nyt lager i Lystrup ved Aarhus.

- Vi har hele tiden haft lager på havnen i Aarhus, men nu øger vi kapaciteten. Samtidig har vi også lager på havnen i Køge samt her på virksomhedens adresse i Fredericia.

Salt er et effektivt produkt til vintervejene. Og samtidig en meget omkostningsrigtig løsning. Ud over salt, forhandler vi også andre tø-midler som blandt andre MG Kombi. Det er en magnesiumklorid, som virker også langt under 20 minusgrader. Det bruges i særlig kolde situationer, når salt ikke længere kan klare opgaven. Men det er også en dyr løsning, siger Jens Jakob Larsen.

Det er ellers ikke sekunda-varer, der hældes i de danske saltspredere. Faktisk er de offentlige indkøbere ganske nidkære med kvaliteten af vejsalt, hvor de i høj grad lægger sig op ad Vejdirektoratets retningslinjer, forklarer Jens Jakob Larsen.

- Jeg fornemmer imidlertid, at kommunerne ikke altid følger op på deres egne krav med stikprøver på kvaliteten. De danske krav er unikke, og den danske salt-kvalitet er den dyreste at fremstille i forhold til de krav, der stilles af andre markeder. Men vi kan se, at de leverede varer ikke altid lever op til de krav, der stilles i udbuddene, fastslår Jens Jakob Larsen med en slet skjult hentydning til en eller flere af konkurrenterne.

Salt fra Norge

- De offentlige aktører er jo også afhængige af leverandørerne og leverancerne. Vi har set, hvordan det kan gå, når der simpelthen ikke er salt nok. Hvis leverandøren ikke kan og vil, bliver det til ren brandslukning derude på vintervejene. Der har vi hos GC Rieber så den ekstra styrke dels i egen produktion i Tunesien med mulighed for hurtig afskibning. Og hvis det virkelig kniber, kan vi tage den kortere vej og skibe salt ned fra selskabets hovedafdeling i Norge.

Den danske afdeling af GC Rieber består foruden landechefen af yderligere fire i administrationen og fire medarbejdere, som pakker og udleverer salt. Når det går hektisk til i højsæsonen, hentes ekstra mandskab ind. Når et skib ankommer til havnen, losses det og køres på lager, hvor kvaliteten tjekkes. Derefter er det klar til udlevering i store eller mindre portioner. Meget vejsalt pakkes i sække, storsække og spande og distribueres så hele landet rundt. Meget til kommuner og Vejdirektoratet. Andet til entreprenørvirksomheder med vintertjeneste. Og noget pakket som vejsalt til byggemarkedskæder og supermarkedskæder til videresalg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109