Hun får os alle på rette vej
Stine Kirkeskov fra rådgivervirksomheden Niras er udlånt til Vejdirektoratet i Hedehusene, hvor den 43-årige teknikumingeniør nu fungerer som sparringspartner for rådgiverne, der planlægger fremtidens veje
Sådan lyder det fra den 43-årige teknikumingeniør Stine Kirkeskov, der uddannet på Odense Teknikum - og med solid erfaring som blandt andet rådgiver, leder og risikostyringskoordinator - er godt klædt på til at arbejde med nogle af Danmarks mest krævende vejprojekter, aktuelt udvidelsen af Køge Bugt motorvejen, hvor hun og hendes kolleger har ansvaret for en fire km lang strækning og dens broer, belægning, afvanding, jordforhold og miljø.
Omkring betonfabrik
Stine Kirkeskov har arbejdet i Niras siden det tidlige forår 2011, med drift og vedligehold af veje som område, og inden da var hun byggesagsbehandler i Allerød Kommune, hvor der var meget fokus på miljøspørgsmål.
- Da jeg blev færdiguddannet midt i 1990erne var der ikke meget arbejde at få på Fyn, så jeg havnede på Bornholm på en betonelementfabrik. Derefter var jeg i tre år risikostyringskoordinator for Bornholms Amt og de bornholmske kommuner, siger hun til ArkByg.
Skybrudssikring
Stine Kirkeskov har som rådgivende ingeniør i Niras blandt andet arbejdet med klimasikring, som tog fart efter de store københavnske skybrud i 2010 og 2011.
Her udførte hun blandt andet opgaver for boligselskabet Lejerbo.
- En dag blev min chef ringet op af Vejdirektoratet, som havde brug for en fagprojektleder på udvidelsen af Køge Bugt motorvejen. Her er jeg fagansvarlig for belægninger, afvanding, jord og miljø. Og den entreprise, vi har, er næsten fire kilometer lang, fra Køge til udfletningsanlægget, hvor man kan vælge Tyskland eller Odense. Det hele skulle gerne være klar i 2017, siger hun.
Men så længe er udbudskvinden og planlæggeren Stine Kirkeskov ikke med.
- Når de går i jorden hopper jeg videre til totalentrepriseprojektet Roskilde Fjord. En af mine kompetencer er nemlig at lave udbudsmaterialer.
I det aktuelle job er hun, skønt stadig ansat i Niras, konsulent i Vejdirektoratet, som er en organisation gearet til at have mange eksterne konsulenter.
- Derfor følte jeg mig velkommen fra dag et, siger hun.
Hvad kan der opstå af udfordringer i dit job i Vejdirektoratet?
- Det er vigtigt at gøre sig klart, hvilke kasketter man har på, når man som fagprojektleder skal samarbejde med fagligt engagerede kolleger - ofte fra forskellige rådgivningsvirksomheder. Af og til må man skære igennem og henvise til anlægsloven, der skal følges og derudover må man tage bedst muligt hensyn til folks faglige stolthed. Men nogen må også bøje sig af og til og acceptere, at ikke alle idéer går igennem.
Hvor meget politisk tæft kræver dit job?
Det kan godt kræve lidt, men den rolle er primært hos projektlederen, hvis der skal besvares noget til for eksempel transportministeren. Men jeg hjælper til med at skrive noget, der bliver fagligt korrekt. Og er det noget fagspecifikt, som for eksempel afvanding, sørger jeg for, at min ekspert på området skriver, hvad der skal skrives.