23948sdkhjf

Fremtiden er mere energieffektiv

CO2-besparende energibyggeri handler også om æstetik. Det er tydeligt ved årets nominerede til in-situ prisen
Novo Nordisk i Bagsværd har gjort det. Det samme har transporthovedsæde for DSV i Hedehusene og Danmarks største lavenergibyggeri, Navitas i Aarhus.

Alle har de kombineret lavenergibyggeri, solceller og en markant co2-reducerende facade- og tagteknologi med in-situ støbt beton – det vil sige beton støbt på stedet – og de er alle nominerede til In-situ Prisen 2015.

- De tre byggerier er både funktionelle og elegante løsninger, som spænder vidt og præsenterer in-situ beton­ens formbarhed og smukke finish, mener formand for bedømmelseskomitéen, Jesper Gottlieb fra Gottlieb Paludan Architects.

Han tilføjer, at løsningerne samtidigt viser, at in-situ betonens fordele gælder, hvad enten vi taler om bygning eller landskab.

Det sidste mærkes tydeligt ved den "Hvide Rambla" i Bagsværd - en gigantisk 100 meter lang betonplade, der som en svungen sti, fører op til Novo Nordisks nye hovedsæde.

Den har skiftevis glittede felter, organiske bugtninger og dobbeltkrumme kanter. Bag ram­blaen står SLA Landskabsarkitekter med MT Højgaard som entreprenør. Svævende arkitektur I transportvirksomheden DSV’s hovedkvarter i Hedehusene får den svungne in-situ støbte receptionsskranke følgeskab af siddemøbler, store plantekummer og en næsten svævende skillevæg, ligeledes støbt på stedet. Designet står PLH Arkitekter for, mens DS Stålkonstruktion er entreprenør.

I uddannelses- og erhvervscentret Navitas på Aarhus Havn spejler det blankslebne, støbte betongulv de in-situ støbte vægflader og 1,5 meter høje, støbte bjælker, der ligeledes fungerer som svævende vægge. Skitserende er Kjær & Richter og Christensen & Co. med A. Enggaard som entreprenør.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094