Højere priser, lavere kvalitet tilsat lang transporttid og forhøjet CO2-aftryk.
Konsekvenser, der alle kan blive til virkelighed for hovedstadsområdets byggerier og entreprenører, hvis miljøminister Magnus Heunickes (S) udspil om at gøre Køge Bugt til en marin nationalpark bliver en realitet.
Alternativerne bliver både dyrere og mere belastend...
Råstof-krise lurer: Minister-drøm kan blive byggebranchens mareridt
Det kan få konsekvenser for byggebranchen i særligt hovedstadsområdet, hvis der bliver lukket for råstofindvindingen af kvalitetssand i dele af Køge Bugt
Sådan ser sandsugningsskibet ud, der udvinder råstoffer i de danske farvande. Der indvindes årligt omkring én mio. tons råstoffer i Køge Bugt, men bliver der sat begrænsninger i havområdet, kan det ende med en regulær råstofkrise, som kan sende priserne på himmelflugt. Foto: NCC
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement