23948sdkhjf

Beviset på at tilfredshed skaber trivsel og vækst

For syvende år i træk er der vækst hos Hovedstadens Bygningsentreprise. Nøglen til vækstens skyldes tilfredshedsundersøgelser, der løbende laves hos både bygherre, samarbejdspartnere og blandt egne medarbejdere. Undersøgelserne styrker samarbejdet og øger effektiviteten.

Tilfredshedsanalyser er blevet et strategisk ledelsesværktøj hos Hovedstadens Bygningsentreprise, når byggeprojekterne er længerevarende. ”Vi arbejder med en samarbejdsmodel, hvor vi interviewer bygherrer, rådgivere og alle vores samarbejdspartnere løbende. Gennem dialogen ønsker vi at styrke samarbejdet mellem bygherre, rådgiverteamet, fagentreprenørerne og vores egne medarbejdere,” siger Rasmus Lindhardt, adm. direktør i Hovedstadens Bygningsentreprise, og han uddyber: ”I løbende målinger spørger vi ind til tre ting; samarbejdet, effektiviteten og kvaliteten i vores arbejde. Vi sender en række spørgsmål elektronisk til bygherre, rådgiver og vores byggeledelse. Håndværkerne, både egenproduktion og fagentreprenører, bliver interviewet på pladsen. Vores erfaring viser, at dette fungerer rigtig godt.” Processen gentages hver anden måned, mens byggeriet er i gang, resultaterne samles i en rapport, der munder ud i tre prioriterede indsatsområder med tilhørende konkrete handlingsplaner. 

Vi arbejder med en samarbejdsmodel, hvor vi interviewer bygherrer, rådgivere og alle vores samarbejdspartnere løbende. Gennem dialogen ønsker vi at styrke samarbejdet mellem bygherre, rådgiverteamet, fagentreprenørerne og vores egne medarbejdere. Rasmus Lindhardt, adm. direktør, Hovedstadens Bygningsentreprise

Vækst for syvende år i træk
Den styrkede dialog ses på bundlinjen, hvor Hovedstadens Bygningsentreprise for syvende år i træk kan præsentere overskud og vækst – både i omsætning og årsresultat. Omsætningen var i 2023 på 565 mio. kr., mens indtjeningen blev løftet til mere end 19 mio. kr. ”Tilfredshedsanalysen sikrer, at vi løbende kan evaluere og justere forløbene, så det bliver en bedre oplevelse for bygherrerne, rådgiverne og håndværkerne. Det er vigtigt at få feedback løbende, så vi kan ændre processerne, mens byggeriet er i gang og ikke til slut, hvor det er for sent,” fortæller Rasmus Lindhardt. Interviews kan f.eks. belyse, at håndværkerne oplever, at byggepladsen roder og mangler struktur. Her skal der findes en løsning, der styrker fremdriften og samarbejdet. Opmærksomhedspunkterne kan også være, at dialogen skal styrkes imellem rådgiver og vores byggeledelse. Dialogen her handler typisk om at finde måder at styrke samarbejdet på. ”Siden vi begyndte med denne helhedsorienterede model, ser vi færre konflikter, fordi vi formår at tage dem i opløbet,” forklarer Rasmus Lindhardt og uddyber: ”I begyndelsen mødte vi lidt modstand, fordi flere af parterne frygtede overvågning. Men i dag bruger vores byggeledere strategien som ledelsesredskab, og vi oplever, at håndværkerne er glade for at blive inddraget. Strategien giver også rådgiver og bygherre mulighed for at komme ud med det, de reelt mener, mens selve byggeprocessen er i gang, og vi har mulighed for at handle.” 

Lærlinge spiller en central rolle
Hos Hovedstadens Bygningsentreprise arbejder de også aktivt med at sikre, at lærlinge trives. ”Vi bruger mange ressourcer på at involvere vores lærlinge i den dialogbaserede tilgang og selvfølgelig sikre, at de trives,” forklarer Rasmus Lindhardt. Læs mere på https://hovedstadens.dk/

FAKTA

Hovedstadens Bygningsentreprise A/S, der blev etableret i 1982, gør sig primært i renovering med egenproduktion indenfor murer-, tømrer- og blikkenslagerarbejde. Virksomheden har i dag omkring 200 ansatte, heraf en egenproduktion på 160 håndværkere inden for tømrere, murere og blikkenslagere

Artiklen er en del af temaet Bæredygtighed.

HOVEDSTADENS BYGNINGSENTREPRISE A/S
HOVEDSTADENS BYGNINGSENTREPRISE A/S
Greve Main 37
Danmark
CVR nummer: DK15683783

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.267