Vejdirektoratets placering af ny Lillebæltsbro møder kritik
Uhensigtsmæssigt og uden hensyn til natur og miljø.
Sådan lyder det fra Naturpark Lillebælt, efter at Vejdirektoratet sidste uge præsenterede resultaterne af en screeningsrapport af forskellige linjeføringer til en ny Lillebæltsbro.
Men i forretningsudvalget i Naturpark Lillebælt er man ikke imponerede. Den anbefalede løsning vil gå syd om Middelfart og tværs igennem beskyttet natur i Danmarks største naturpark.
- Vi ser ikke løsningen som særlig hensigtsmæssig, siger Jacob Nielsen til Fredericia Dagblad. Han sidder i forretningsudvalget i Naturpark Lillebælt og udtaler sig på hele naturparkens vegne.
- Man kan da umuligt have taget hensyn til natur, miljø og turisme i det her, siger han.
Naturpark Lillebælt
- Naturpark Lillebælt er en marin naturpark med et unikt hav- og fjordområde og flere kyst- og landområder, som strækker fra Trelde Næs til Hejlsminde.
- Naturparken er et samarbejde mellem kommunerne: Fredericia, Kolding og Middelfart.
- Naturpark Lillebælt har en størrelse på ca. 370 km2 og der er ca. 201 km2 beskyttet natur – dvs. 54 pct. af naturparken er beskyttet natur. Ca. 70 pct. af naturparken er hav.
- Ca. 47 pct. er EU beskyttet natur – Natura 2000-udpegning. Resten af de 54 pct. er beskyttet af Naturbeskyttelsesloven, natur- eller vildtreservater eller fredninger.
- Naturpark Lillebælt er Danmarks største naturpark med cirka 370 km2. Til sammenligning er Naturpark Vesterhavet 225 km2.
Naturpark Lillebælt
Ifølge Vejdirektoratet tager analysen kun samfundsøkonomiske overvejeler i betragtning herunder besparelser i rejsetid, risiko for trafikuheld og klimaeffekter. Her mener man ikke, at andre linjeføringer giver mening rent samfundsøkonomisk, lyder det over for lokalavisen.
For nyligt besluttede forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 at sætte den strategiske analyse af en ny forbindelse på pause.
Forligskredsen har vurderet, at linjeføringen syd om Middelfart i høj grad må ses i sammenhæng med resultatet af den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn, som forventes færdig i slutningen af 2024, skriver Vejdirektoratet på sin hjemmeside.
Som led i screeningsfasen har Vejdirektoratet og Banedanmark også kigget på de eksisterende forbindelser over Lillebælt.
De opdaterede beregninger viser, at der først vil være udsigt til kritisk trængsel på Den Ny Lillebæltsbro efter år 2040. Det er samtidig vurderingen, at Den Gamle Lillebæltsbro kan holde mindst 50 år endnu.