Entreprenør køber maskiner på el: - En positiv kæmpeoverraskelse
Som sagt, så gjort.
Entreprenørfirmaet Fredborg A/S i Viborg har for længst besluttet sig for at være kampberedt, når kravene til CO2-reduktioner og andre miljøtiltag sætter ind. Derfor har firmaet med 40 ansatte nu investeret i de første eldrevne entreprenørmaskiner samt elektriske varebiler.
Og indehaver og direktør Thomas Fredborgs skepsis overfor de elektriske maskiner og bekymring om, at en opladning kan være et problem, er blevet gjort til skamme:
- Det er en positiv kæmpeoverraskelse, for maskinen kan køre en hel arbejdsdag og ved fyraften er der stadig cirka 40 pct. tilbage på batteriet, siger den midtjyske direktør i en pressemeddelelse.
- Og så er der støjniveauet. Den larmer jo ikke. Vi opfører i øjeblikket et boligbyggeri i Farsø i Himmerland, hvor der er eksisterende boliger lige op ad. Vi har set folk sidde på deres altaner og kigge ned på os. Det ville aldrig have fundet sted, hvis det var en dieselmaskine, der var på pladsen, fortsætter Thomas Fredborg.
Den første gravemaskine på ren el, en Hyundai gravemaskine på 8,5 ton, blev leveret af importøren Daugbjerg Maskiner i Viborg. Maskinen er en ny traditionel dieseludgave, der i Holland er bygget om til elektrisk drift.
Vi opfører i øjeblikket et boligbyggeri i Farsø i Himmerland, hvor der er eksisterende boliger lige op ad. Vi har set folk sidde på deres altaner og kigge ned på os. Det ville aldrig have fundet sted, hvis det var en dieselmaskine, der var på pladsen Thomas Fredborg, direktør og indehaver, Fredborg A/S
Konkurrence og krav
Den midtjyske direktør har allerede fået udarbejdet firmaets første ESG-regnskab. Her var entreprenørfirmaets maskineri et vigtigt punkt.
- Vi har lavet nogle analyser, fordi vi skulle finde ud af, hvor vi egentligt kunne nedbringe vort CO2 aftryk. Og det viste sig, at der hvor vi hurtigst og mest effektivt kunne gøre noget, var på vores maskiner og vores biler, siger Thomas Fredborg nu med tilføjelsen, at den nyindkøbte gravemaskine kan spare firmaet 7 pct. af udledningen.
Længe før det aktuelle el-indkøb fortalt Thomas Fredborg også, at han har droppet køb af dieselmaskiner, fordi det trækker ned på CO2 regnskabet.
- Jeg skal ikke have flere dieselmaskiner ind ad porten. Vi satser på en grøn fremtid, og det betyder eldrevne maskiner, og så må vi se, hvad der ellers tilbydes af løsninger henad vejen, sagde Thomas Fredborg tidligere i år til Licitationen.
Første entreprenør-kunde er klar
Ud over at være et stadig større konkurrenceparameter, rykker konkrete klimarelaterede krav nærmere og nærmere.
Branchefolk og eksperter har peget på 2025 som året, hvor der vil komme krav i forskellige former til byggepladserne - og der er også krav til materialerne på trapperne.
Ikke helt billig
Hos Fredborg A/S er den gravemaskine, der skal være med til ruste firmaet til de kommende krav, på plads. Hvor meget, det eldrevne nyindkøb løb op, oplyser inehaveren dog ikke.
- Vi har i flere år haft et samarbejde med Daugbjerg Maskiner, og når man skal ud i en investering som denne, der jo ikke er helt billig, til trods for støtteordninger, så er det nødvendigt med tillid til leverandøren, siger Thomas Fredborg.
Direktør stopper ikke med den elektriske gravemaskine. Han har også bestilt en elektrisk udgave af den hollandsk producerede Pitbull-minilæsser.
Artiklen er en del af temaet MXtra - Maskin- og materiel.