23948sdkhjf

Fremtidsplaner: Masser af tyske og svenske tog på danske skinner

Der bliver trængsel på de danske jernbanespor. Både SJ og DB har ambitiøse planer for at øge persontrafikken, ikke mindst når Femern åbner. Men der er problemer forude, lyder det

Svenske og tyske togsæt bliver flittige gæster på de danske jernbanespor de kommende år. 

FemernNews - Licitationens søstermedie - har spurgt DSB's tyske og svenske søsterselskaber, Deutsche Bahn og SJ, om deres planer for driften til, fra og gennem Danmark - ikke mindst når Femern-forbindelsen åbner. 

Pär Helgesson, ansvarlig for samfundskontrakter og strategisk infrastruktur i SJ, siger, at selskabet vil øge trafikken mod Danmark markant. Planerne har netop været præsenteret ved et seminar i Rigsdagen. 

Allerede fra december næste år vil SJ øge til timetrafik mellem Stockholm og Malmø. Det er 16-17 tog om dagen, hvoraf syv tog vil forsætte til København.

- Det er fordobling i forhold til i dag, men det tog lidt tid at gøre togene klar, så de kan køre på det danske system. Det er første skridt, og lidt længere fremme vil vi øge til 13-14 tog til København, siger Pär Helgesson.

100 nye tog

Hos DB har man indkøbt togsæt fra den spanske producent Talgo, som også DSB har handlet hos

Den tyske gigant har indgået en rammeaftale på op til 100 togsæt, og de første tog er i disse måneder ved at blive testet blandt andet i Østrig. Planen er at indsætte de første ICE L-tog på internationale ruter ultimo 20024. 

- Vi planlægger at udvide vores tilbud, når Femern-forbindelsen åbner og vil bruge ICE L-togene til dette,  lyder det i en mail fra DB's presseafdeling. 

Blandt de kommende ruter bliver Hamburg-Gøteborg og potentielt videre til Oslo via København samt Prag-Berlin-København. Begge ruter bliver tilbudt i samarbejde med DSB, lyder det i mailen: 

- Vi ser også på muligheden for flere ruter sammen med vores partnere, dette sker blandt andet som en pilotprojekt gennem EU.

DB henviser til EU Kommissionen, der i januar præsenterede 10 pilotprojekter på kryds og tværs af Europa. 

Her er både dag- og nattog mod København fra Prag, Berlin og Leipzig med nye aktører som Snälltåget og Flixtrain ud over DB og SJ. Flere af ruterne fortsætter mod Oslo eller Stockholm.  

Nye lyntog

Også SJ har investeret i nye togsæt, der især skal bruges til Danmark og Norge. 

I april 2022 købte SJ 25 nye togsæt fra Alstom (datterselskabet Bombardier Sweden, red.) for 4,8 mia. kr. Lyntogene kører med op til 250 km/t og skal bidrage til at øge kapaciteten, så der kan køre endnu flere tog på strækningerne, fortæller Pär Helgesson. 

Fra 2027-2028 vil SJ køre med to tog i timen i myldretiden til Malmø og fra midten af 2030'erne 24 tog om dagen mellem de to svenske byer.

- En god del af disse tog vil vi gerne videre til København, siger Pär Helgesson. 

Så mange tog oven i godstransport, lokale og regionale tog kræver kapacitet på skinnerne, og her bliver det lidt kompliceret, som han udtrykker det.

Helgesson er blandt andet bekymret for SJ's fremtidige placeringer på Hovedbanegården, der kan betyde, at svenske tog ikke får adgang til de mest centrale spor, fortæller han:  

- Det er jo vigtigt, at vi kan komme hele vejen frem, så vi kan tilbyde kunderne attraktive produkter. Så vi håber, at man fra dansk side vil velkomme trafik fra Sverige.

Kapacitetsproblemer

Den stigende trafik vil ikke kun påvirke spor omkring København. Med Femern-forbindelsen vil der komme endnu flere internationale passager- og godstog, der skal køre gennem Østdanmark.  

SJ kører allerede i dag med nattog til Berlin via Hamborg, og det vil som minimum fortsætte, når Femern-forbindelsen åbner. SJ studerer netop nu muligheden for at etablere nattog fra Oslo via Femern til Hamborg videre ned i Tyskland, fortæller Helgesson.

- Når det handler om dagtog, har vi ikke besluttet os endnu, men vi studerer også dette. Femern giver os muligheden for at køre længere. Om dette vil ske i samarbejde med andre eller for os selv, det ved jeg ikke endnu, siger han. 

Han er også bekymret for kapaciteten på danske strækninger, hvor man ifølge Helgesson prioriterer samfundstrafik frem for kommerciel trafik. 

- Udviklingen kræver jo, at der er plads til os på skinnerne. Vi oplever, at det kan være en udfordring at få plads til denne type tog i tildelingen af kapacitet. Forudsætningen for trafikken skal være der, før vi kan etablere nye strækninger, siger den svenske chef.

Ny forbindelse

Også de sydsvenske udfordringer og Øresundsbroen er en udfordring, påpeger han. 

- Man må øge kapaciteten på Øresundsbroen, som er dimensioneret for flere tog, end der kører nu. Både på svensk og dansk side bør man forbedre landtilslutningerne, ellers vil kapaciteten ikke række. Så kræver det en ny fast forbindelse, siger han. 

Og netop en ny forbindelse er der virkelig brug for, lyder opfordringen fra den svenske togchef.

- Når vi kigger fremad, vil godstrafikken øges betydeligt, når Femern-forbindelsen åbner. Med den store regionale togtrafik og trafikken fra os, vil der blive kapacitetsproblemer på Øresundsbroen. Så der er brug for en ny forbindelse, hvis ikke der skal køre lastbiler gennem Danmark i stedet for tog, siger Pär Helgesson. 

Se en video af ICE L, der tranporteres fra Spanien til Tyskland. 

ICE L - From Spain to Germany

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11