Terranor løser brancheproblem med afspærring
Med opstarten af Infrastrukturplan 2035, er der igen et øget behov for afspærring på motorvejene rundt omkring i landet. Her udgør sikkerheden for medarbejderne der arbejder med opsætning af kegler for afspærring af spor en betydelig bekymring for rådgivere i projekteringsfasen, ligesom landets afspærringsentreprenører til tider har udfordringer med at sikre deres medarbejdere mod påkørsel når afspærringen etableres ude på vejene.
Udfordringen deles med lande i hele Europa og flere af vores Nabolande har sat initiativer i gang for at komme problemerne til livs. National Highways UK har i samarbejde med leverandører fra hele Europa udviklet og testet maskiner til udsætning af kegler, uden manuel håndtering. Det var et krav at maskinen kunne rumme minimum 400 kegler og udsætte en kegle pr. 10 sek.
Terranor A/S er en af landets største afspærringsentreprenører og med daglige arbejder på motorvejsnettet, har det været et særligt fokusområdet at højne sikkerheden for medarbejdere og kunder, når der etableres afspærring.
Kravene i Danmark er ikke anderledes end hvordan de ser ud i resten af Europa og for Terranor var det oplagt at kigge mod Storbritannien og drage fordel af de kræfter der var lagt i test og udvikling derovre.
Den første ”Falcon Automated Cone laying Machine” lander i Danmark medio oktober og er klar til arbejde på vejnettet umiddelbart derefter. Modsat i dag, hvor kegle opsætning er et job for flere personer, kan en enkelt person i fremtiden stå for opsætning af op til 6.500 meter afspærring, når keglerne har en indbyrdes afstand på 15 meter. Maskinen har en marchhastighed på op til 45 km/h.
At valget faldt på Falcon, skyldes særligt at maskinen udsætter keglerne bag sig, og den kan derfor udsætte kegler i kørespor der både har almindelig bredde, men også i reducerede spor som ofte anvendes ved større vejarbejder.
Tidligere forsøg i Danmark, har netop vist at det er vigtigt at indtænke muligheden for kørsel i reducerede spor i maskinens opbygning. Med sporbredder ved anlægsarbejder på 2.75 eller kun 2.50 meter når de er smallest er vigtigheden af at kunne arbejde uden at udragende dele påkøres eller hindre mulighed for forbi kørsel for trafikanterne en vigtig detalje der skal tages hånd om, så trafikken kan afvikles sikkert imens der arbejdes.
Et øget fokus på arbejdsmiljø, i alle anlægsarbejdets faser er vigtigt og med introduktionen af nye tekniske hjælpemidler som Falcon, vil sikring af medarbejdere mod påkørsel blive væsentlig nemmere. Allerede i projekteringsfasen, kan rådgiveren angive en metode til opsætning, der er helt i tråd med arbejdsmiljølovens bestemmelser, samtidig med at entreprenøren kan planlægge det meste af sit arbejde maskinelt.
Bekendtgørelse om bygge- og anlægsarbejde
§49. Ved arbejde på veje eller andre arealer med risiko for påkørsel skal der træffes foranstaltninger, der effektivt sikrer de beskæftigede, f.eks. passende afskærmning eller markering.
Bekendtgørelse om projekterendes og rådgiveres pligter m.v. efter lov om arbejdsmiljø
§6. Den projekterende af et bygge- og anlægsarbejde skal med sine angivelser i projektet sikre, at reglerne i arbejdsmiljølovgivningen kan overholdes i forbindelse med projektets gennemførelse og det gennemførte projekts vedligeholdelse.
Stk. 3. På baggrund af vurderingen i stk. 1 skal den projekterende af et bygge- eller anlægsarbejde angive i projektet, af hensyn til det sikkerheds- og sundhedsmæssige ved de arbejdsprocesser, arbejdsmetoder, materialer, konstruktioner m.v., som foreskrives, eller som forudsættes anvendt, hvorledes de enkelte arbejder eller arbejdsfaser skal tilrettelægges i forhold til hinanden, så arbejdet kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.