23948sdkhjf

Storstrømsbroen får 'regnfrakke'

Den danske virksomhed KBT udstyrer Storstrømsbroen med en membran, der forlænge levetiden for betonen

Det er svært at finde et mere CO2-belastende byggemateriale end beton, og derfor er levetiden helt afgørende, når man bygger i beton.

Den gamle bro har holdt stand i omkring 80 år, men med den nuværende teknologi, viden og miljøbevidsthed er det alt for kort levetid for så stor en betonkonstruktion. Den nye Storstrømsbro skal holde i mindst 120 år, og derfor udstyres den med en membran, der skal forhindre vand og fugt i at trænge ind i betonen på brodækket.

Opgaven ligger hos det danske firma KBT, der også er aktive på Femern-projektet. Her laver virksomheden en epoxybelægning på skinner, der skal føre de 73.000 tons tunge tunnelelementerne fra fabrikken til tørdokken.

"Regnfrakke"

På Storstrømsbroen er opgaven at klæde hele broen på med en ’regnfrakke’, oplyser KBT i en pressemeddelelse.

Broen vil over tid blive udsat for mange ødelæggende kræfter som vibrationer fra trafikken, termisk udvidelse, store mængder nedbør, hurtige temperaturændringer, salt osv. Selv små fejl vil vise sig som utætheder over tid, hvorfor det er afgørende, at arbejdet er udført korrekt og med omfattende dokumentation.

Arbejdet kræver en række særlige maskiner og arbejdsmetoder, som KBT har udviklet gennem en årrække, baseret på erfaringerne fra mere end 100 projekter i hele Skandinavien.

Metoden, som anvendes, blev introduceret til Danmark for 20 år siden, men har mange referencer fra resten af verden gennem mere end 40 år.

For at afkorte produktionstiden, er opgaven med vandtætning opdelt i en onshore og en offshore del.

Mest på land

Det er planen at påføre så meget membran som muligt på land, inden hvert af de enkelte brodækssegmenter (dragere) løftes på plads ude på vandet (offshore), hvor den resterende tætning vil blive gennemført.

De mere end 40 brodækssegmenter støbes på fabrikken på land i Vordingborg. Herefter lægger KBT de første lag sprøjtemembran på, inden de sejles ud og løftes op på plads mellem pylonerne.

På vandet støbes fugerne mellem hver brodrager i beton, afløb skal monteres, og de langsgående lodrette betondetaljer støbes. Der monteres dræn, og de små afsluttende betondetaljer støbes.

Herefter vil KBT fuldføre vandtætningen, hvilket gør dækket klar til åbning for trafik. En brodrager har en overflade på ca. 2.500 kvadratmeter og kan dækkes af vandtætning på mindre end en uge.

Op imod 25 mand vil arbejde på projektet i de næste 2 år.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093