23948sdkhjf

Fjerde generation bag maskinhit

Superskub – den lille dumper fra Hedensted, blev opfundet i 1970’erne og har siden gået sin sejrsgang i Danmark

Det er 30-årige Nikolaj Birkerod, der i dag driver og ejer HG Machines i udkanten af Hedensted, hvor udviklingsafdelingen er placeret. HG er en reference til Hedensted Gruppen, et gammelt familieselskab, hvor Nikolaj i dag er fjerde generation. Familien har i dag flere forskellige aktiviteter i gang, men det er i HG Machines, at den nye to-ton dumper er under realisering. De første otte er solgt, og planen er at alle firmaets produkter nu for alvor skal skubbes ud over rampen, også i udlandet.

- Jeg er opvokset på landet, har arbejdet i firmaet, og tog siden en cand.merc. på CBS i København og har så arbejdet i Carlsberg i seks år, fortæller han.

Nikolaj Birkerods hverdag er flydende, for han flytter sig rimeligt meget rundt. Han bor på Sjælland, og er ofte på firmaets kontor i København, i virksomhedens produktionsfaciliteter, der ligger i udkanten af Stettin i det nordlige Polen, hvor ca. 20 medarbejdere er i gang, eller som nu, hvor vi har fanget ham i udviklingsafdelingen i Hedensted.

Kan holde til entreprenørerne

- Vores produkter, både de eksisterende og de nye, målretter sig imod entreprenørsektoren, herunder også udlejningssektoren. Det gør de fordi de kan tåle nogle knubs, og det er meget pålidelige maskiner, der bare kører og kører. Går der et eller andet på den, har vi det på lager og vores forhandlere kan meget hurtigt servicere. Tilmed er brugt-prisen på en Superskub høj, fordi den holder i årevis, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.

Det handler i bund og grund om, at folk bliver fortrolige med el som drivkraft, og selvfølgelig at den er tilgængelig. Man skal huske på, at driftsudgiften på en elektrisk dumper af denne klasse er langt lavere end en traditionel en af slagsen, Nikolaj Birkerod, CEO og indehaver, HG Machines

Det er lige præcis hvad vi gerne vil have – også med de nye modeller, herunder den nye fuldelektriske dumper på to tons, tilføjer han.

På messe

Han ser frem til at komme på udstilling med de nye to-tonnere senere på året, og imens er det helt endelige finpudsninger ved at blive lavet inden de første kunder får deres maskiner i produktion.

- Det er et stærkt produkt, vi kommer med her. Sagt underdrevet, så er det ikke hverdagskost, at en dumper kan køre i 12 timer uden opladning – og ifølge de tests, vi har fået lavet med stor hjælp fra flere danske entreprenører, oftest noget længere. Det er vi stolte af, og vi glæder os rigtigt meget til at vise maskinerne frem, siger han.

Danmark kommer først

Nikolaj Birkerod tror at det danske marked er noget foran det europæiske:

- Men ved at få den elektriske maskine ud at bevise sit værd i Danmark, vil den også blive attraktiv for udlejerne, som vi også tror vil være med til at øge interessen i udlandet. Det handler i bund og grund om, at folk bliver fortrolige med el som drivkraft, og selvfølgelig at den er tilgængelig. Man skal huske på, at driftsudgiften på en elektrisk dumper af denne klasse er langt lavere end en traditionel en af slagsen, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109