23948sdkhjf

Fra Babylon til Femern: Tunneler forbinder samfund i hele verden

Tunneler har i århundreder været en central del af verdens infrastruktur. Artikel fra Cowi ser nærmere på hvorfor

For at forstå fremtiden for tunnelbyggeri, skal man studere fortiden.

Sådan lyder det i en større artikel, hvor Cowis chef for store tunnelprojekter, Tommy Olsen, gennemgår tunnelens betydning, teknologi og historie tilbage til Mesopotamien i det nuværende Irak.

Her har græske historikere beskrevet en forbindelse under floden Eufrat, der var vandtætnet med asfalt og forbandet to de sider af byen Babylon. Det er den første kendte tunnel, skiver Olsen.

Mens de første tunneler blev udgravet i forbindelse med minedrift, har anlægsmetoden i dag en helt andet betydning og anvendes primært til transport, for at friholde arealer på land eller omgå naturlige barrierer som bjerge eller vand.

Fire typer tunneler

Brudte eller gravede tunneler  - anvendes i blød eller mellemhård klippe med lav permabilitet.

Boret eller sprængt tunnel - anvendes i middelhård eller hård klippe med lav permabilitet.

Cut and Cover tunnel - bruges ved alle typer jordforhold. Udgraves fra overfladen ved brug af støttekonstruktioner.

Sænketunneler - minder om cut and cover, men placeres under vand. Tunnelelementer en præfabrikeres og nedsænkes i en drænet udgravning. Femern-forbindelsen bliver verdens længste sænketunnel.

Cowi.dk/insights

Femern-forbindelsen bliver det næste eksempel i Danmark, når tunnelen fra 2029 vil forbinde Danmark og Tyskland samt Skandinavien og Europa.

En bro ville have være billigere, men forstyrret naturen i højere grad samtidig med, at den ville have viden sidevers fra vest på grund af ruten nord-syd. De fleste, der har prøvet at holde i kø ved Storebæltsbroen ved storme, vil sikkert se frem til, at vinden i hvert fald ikke vil spille en rolle ved Femern.

Femern bliver verdens længste sænketunnel, men langt fra den første.

De første var kloaktunneler, som blev bygget i Boston og København omkring år 1900. Sænketunnelen blev også brugt i Paris-metroen i den linje, som krydser Seinen ved Isle de la Cité, skriver Olsen i artiklen.

Læs hele artiklen hos Cowi.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127