’Muskelbundt’ skal optimere byggeriet af Storstrømsbroen
Byggeriet af Storstrømsbroen er forsinket, men får nu hjælp fra flydekranen Hebo Lift 9, der ligger i havnen i Vordingborg. Projektet er vigtigt for jernbaneforbindelsen til og fra Femern-forbindelsen.
Den 70 meter høje kran er hentet af entreprenøren SBJV for at optimere processerne i byggeriet af den nye Storstrømsbro. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Kranen Hebi Lift 9 skal hjælpe med at sætte skub i byggeriet af broen, der cirka fire år forsinket. Den kan løfte elementer på op til 800 tons, hvilket er en del mere end den nuværende kran på projektet.
Sparer støbearbejde
Med den nye kran kan entreprenøren sejle større bropilleelementer ud til fundamenterne i Storstrømmen ad gangen og på den måde spare en del af det støbearbejde, som ellers skulle være sket på vandet.
Halvdelen af de 40 fundamenter til bropiller er nu sat på havbunden i Storstrømmen, og de skal alle bygges op i højden, hvorefter der bliver løftet en brodrager op på dem, hvor trafikken til sin tid skal køre på, oplyser Vejdirektoratet.
Den gule kran ankom til Vordingborg Havn for et par dage siden og skal i de kommende uger gøres klar til at komme i aktion på projektet.
Artiklen er en del af temaet Femern.