23948sdkhjf

Tysk hovedpine: Tidsplan for 'Mini-Femern'er presset

Tyskerne skal bygge en ’mini-Femern’ fra øen Fehmarn til fastlandet. Sænketunnelen er kun 1,7 km, men tidsplanen er presset, lyder det fra DB Netz.

Femern-forbindelsen består af en række delprojekter, som alle er kritiske for, at forbindelsen er klar til sommer 2029, så bilister og tog kan køre under bæltet.

Et af de mindre, men krævende projekter er en 1,7 km sænketunnel, der skal forbinde øen Fehmarn med det tyske fastland. Ifølge DB Netz, der i samarbejde med det tyske Vejdirektorat, Deges, står for projektet, er det især tunnelen, der giver tyskerne hovedpine.

Deadline er i december 2029, og det bliver presset, fortæller projektchef i DB Netz, Jutta Heine-Seela.

-Tunnelen på den tyske side er forsinket. Dette skyldes, at man længe gik ud fra, at man ville bygge en ny bro, og det har presset tidsplanen, siger Jutta Heine-Seela.

I dag er der en bro over Femernsund, men den er ikke i stand til at tage imod den tunge og tættere godstrafik mellem Tyskland og Skandinavien. Derfor har det længe være kendt, at broen skulle erstattes.

Urealistisk

Alligevel var denne del af projektet ikke en del af statstraktaten mellem Danmark og Tyskland, fortæller projektchefen.

-Alle vidste, at det er urealistisk, at en bro fra 1963 kan holde til den mængde trafik, som Femern forventes at skabe, siger Jutta Heine-Seela, projektchef for DB Netz.

På den tyske side har der gennem årene været store diskussioner om, hvilken løsningen man skulle vælge over Femernsund. Valget er endt på sænketunnel designet af Rambøll.

Det sker for at kunne fastholde den gamle bro til rekreative formål og begrænse påvirkningen af de populære turistområder. Samtidig bliver broens jernbane elektrificeret, så broen træde til, hvis ikke DB Netz bliver klar. Det er Plan B, fortæller hun,

-Hvis vi ikke er klar med tunnelen, har vi sporet på den gamle bro. Vi kan elektrificere broen, så den vil kunne tage mange tog. Det vil skabe en flaskehals, men kun for en kortere periode, siger Jutta Heine-Seela.

Hun forventer at DB Netz er i mål med hele strækningen i slutningen af 2029, som planlagt. Dette inkluderer tunnelen.

-Alle vidste, at det ville blive snært med at være klar med en tunnel i slutningen af 2029. Nu går vi efter det og nu er der også politiske opbakning, så vi kan sætte fart på godkendelsesproceduren.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14