23948sdkhjf

Nye fartbump skåner lovlydige trafikanter

Vejdirektoratet har etableret de første intelligente fartbump

I Lejre og Vordingborg på Sjælland skal trafikanter med en lidt for tung højre fod nu vænne sig til et nyt fartbump. På udvalgte forsøgsstrækninger i de to kommuner vil Vejdirektoratet nemlig afprøve såkaldte Actibump, som nogle trafikanter måske kender fra betalingsanlæg ved Øresundsbroen.

Actibump adskiller sig fra de klassiske fartbump, hvor trafikanten kører op over en forhøjning i køresporet. Actibump består i stedet af en flad metalplade, der udløser en fordybning på seks centimeter, når den bliver aktiveret som følge af en hastighedsoverskridelse registreret af en fartmåler.

- De fleste vil uden tvivl kunne mærke det, hvis de kører over et Actibump i for høj fart, så på det område er det ikke spor anderledes end et almindeligt fartbump. Actibump er dog ganske ufarlige, og fordelen er jo, at man ikke mærker noget, hvis man overholder den tilladte hastighed, forklarer afdelingsleder Maria Lønsmand Sande fra Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

- Bumpene er gennemtestet for alle mulige slags køretøjer og også i forhold til nordiske vejrforhold. I Sverige har de haft Actibump i mere end 10 år, og så vidt vi er oplyst, er der ikke sket uheld. Fra svenske undersøgelser ved vi samtidig, at bumpene rent faktisk virker efter hensigten, da hastigheden er faldet betragteligt de steder, hvor man har taget Actibump i brug, tilføjer hun.

Nedbringer risiko for ulykker

De to fartbump – det ene i Osted nær Lejre, det andet i Stensved ved Vordingborg – blev installeret i efteråret og er netop blevet aktivereret. Forsøget strækker sig over det næste års tid, hvorefter en evaluering skal vise, om Actibump lever op til forventningerne.

Politiet har prøvekørt og givet grønt lys de nye fartbump, der forventes at skabe en mere glidende trafikafvikling og samtidig nedbringe risikoen for ulykker.

- Erfaringerne  viser, at det er et effektivt redskab til at nedbringe hastigheden. Allerede nu kan vi se, at hastigheden er faldet, og folk er begyndt at lette på speederen de steder, hvor fartbumpene er blevet sat op, siger Maria Lønsmand Sande og tilføjer:

- Det er fuldt forståeligt, hvis nogle trafikanter er en smule bekymrede for deres bil eller motorcykel, men vi kan berolige med, at der ikke er en øget risiko for at komme galt afsted eller beskadige sit køretøj.

Erfaringer fra udlandet viser, at gennemsnitshastigheden nær et Actibump ligger omkring 5 km/t under den gældende hastighedsbegrænsning. Denne effekt er stabil efter blot en måned.

Der vil løbende blive holdt øje med Actibumps tekniske funktioner, og skulle der ske en teknisk fejl, så bliver det automatisk registreret, og fejlen bliver rettet.

Kaptain

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109