Femern sætter milliardudbud på skinner
Til foråret udbyder Femern A/S den store opgave med at etablere Femern Bælt-tunnelens spor- og kørestrømsanlæg til de elektriske tog.
Denne centrale opgave, som skal sikre den bedst mulige jernbane og en energieffektiv løsning til kørestrøm, bliver udbudt til foråret med en forventet økonomisk ramme på omkring 1,5 mia. kr.
Det oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.
Det kommende udbud – kaldet TTC-kontrakten (Tunnel Track and Catenary) – omfatter i alt 25 km to-sporet jernbane bygget til 200 km/t samt køreledning, hvoraf 18 km ligger i selve tunnelen og samlet set 7 km ligger uden for tunnelen på dansk og tysk side.
Stor interesse
For at tilgodese virksomhedernes muligheder for at danne relevante konsortier og deltage i udbuddet, udsender Femern A/S nu yderligere information om udbuddet til markedet.
– Vi har oplevet stor interesse fra potentielle bydere for yderligere detaljer forud for forårets udbud. Vi vil naturligvis gerne bidrage til, at virksomhederne kan finde sammen i konsortier og byde på opgaven. Alt med ønsket om, at vi får stor og velkvalificeret konkurrence i udbudsfasen, siger Kirsten Christensen, kontraktdirektør i Femern A/S med ansvar for jernbaneinstallationerne.
Selve udbuddet ventes at blive offentliggjort senest i foråret 2023 med en endelig vinder af TTC-kontrakten i foråret 2025.
For at sikre det bedst mulige udbud gennemførte Femern A/S tidligere i år en markedsundersøgelse, hvor man fra branchen søgte det nyeste input inden for klimavenlige og energieffektive løsninger.
– Vi har givet potentielle bydere på opgaven mulighed for at komme på banen med deres knowhow, hvilket en række store spillere i markedet tog godt imod.
Det har givet os værdifuld viden, som vi aktivt arbejder med, så udbuddet bliver så stærkt som muligt, og så vi står med en klimavenlig og energieffektiv jernbane, når vi åbner, siger Kirsten Christensen.
Når tunnelen med elektrificeret jernbane står færdig i 2029, vil den være en grøn genvej for transporten af gods og passagerer i tog til Europa med en rejsetid på syv minutter og en sparet omvej på 160 kilometer i forhold til i dag.