Skal hindre vælteulykker: Storebæltsbroen udstyres med vindskærme
Blæsten skal puffe og ruske mindre i de vindfølsomme køretøjer, når de krydser over Storebæltsbroen.
Det mener Sund & Bælt, som nu vil udstyre Storebæltsbroen med særlige vindskærme rundt om pylonben og ankerblokke på hængebroen øst for Sprogø. Det fremgår af en meddelelse om kontraktindgåelse, og det bekræftes af Sund & Bælt over for Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Skærmene skal mindske den særlige kraftige vind, som ifølge Sund & Bælt kan blive skabt netop her.
- Vindafskærmningen sættes op for at undgå, at vindfølsomme køretøjer vælter, når det blæser. Erfaringen viser, at en stor del af vælteulykkerne sker omkring pyloner og ankerblokke, og især når der er kraftig blæst på tværs af broen, skriver Sund & Bælt i et skriftligt svar.
Skærmene vil også forbedre sikkerheden for almindelige køretøjer, da ”trafikanterne undgår den pludselige bevægelse i køretøjet, som kan forårsage et uheld,” lyder det fra Sund & Bælt.
Op til 3,5 meter høje
Set fra kørebanen kommer skærmene til at blive mellem 1,5 og 3,5 meter høje og vil strække sig mellem 22 og 25 meter henholdsvis øst og vest for hver af de fire pyloner og fire ankerblokke, fremgår af udbudsmaterialet.
Vejudstyrsleverandøren DAV Nordic A/S har skrevet kontrakt på opgaven til 6 mio. kr. om at fremstille, levere og montere skærmene. Monteringen begynder i december i år, og forventes at være afsluttet ved udgangen af februar 2023, oplyser Sund & Bælt.
Skærmene vil blive udført i aluminium på rammer i stål, monteret direkte på autoværnskonstruktionen, lyder det i udbudsmaterialet
Findes andre steder
Det er ikke ualmindeligt at broer får skærme mod vind. De pryder eksempelvis siden af vejbanerne på hele strækningen af den franske bro over Millau-viadukten. Broen er den højeste i verden med vejbaner, der hænger op til 246 meter over jorden.
Også på Verge-broen mellem Wales og England er der opsat skærme mod vinden. De er - på samme måde, som det er tiltænkt på Storebæltsbroen - etableret på hver side af pylonbenene.
Sikkerhedsregler
Storebæltsbroens værktøjskasse mod kraftig blæst har indtil videre særligt bestået af muligheden for at bruge advarselstavler, blink og at lukke broen, når vinden bliver for kraftig. Det sker med fire inddelinger:
Blæser der en hård vind, blinker gule advarselslamper, når man kører op på hængebroen. Ved stiv kuling og stormende kuling lukkes broen for vindfølsomme køretøjer, og den anbefalede maks-hastighed sættes ned. Blæser der storm, det vil sige over 25 meter i sekundet, lukkes broen for alle køretøjer.
At broen udstyres med vindskærme vil ikke ændre på de inddelinger, lyder det fra Sund & Bælt.