Metroselskabet skyder gang i jagt på rådgivere til ny metrolinje
Metroens fire linjer i København skal have følgeskab af en femte. Og nu skydes forarbejderne for alvor i gang med et udbud af arkitekt- og ingeniørrådgivningen.
M5, som linjen døbes, er tænkt til at betjene den kommende Lynetteholm-halvø og skal åbne i 2035.
Og Metroselskabet vil nu have rådgivere til at lave VVM, projektering af anlægsarbejder, arkitektonisk design og de ledningsomlægninger, som bliver nødvendige for projektet.
En omfattende opgave, og rådgivningskontrakten er da også i det trecifrede millionlag
To løsninger
Udbuddet omfatter to mulige linjer for den kommende metro. Det er stadig ikke besluttet, hvilken der skal gås videre med, forklarer Russell Saltmarsh, project design director i Metroselskabet, til Licitationen – Byggeriets Dagblad.
Den ene, M5 Orange, vil løbe fra Østerport, forbi Refshaleøen og op til Lynetteholm. Den anden, M5 Lilla, er noget længere og vil fra Københavns Hovedbanegård krydse forbi blandt andet Islands Brygge, DR Byen, Amagerbrogade og Refshaleøen, inden den ender på Lynetteholm.
Rådgivningskontrakten på den kortere orange linje anslås i udbuddet til 207 mio. kr. fraregnet moms. Den længere lilla løsning er sat til 345 mio. kr. Da der ikke ligger en endelig linjeføring fast, har Metroselskabet besluttet at inkludere begge muligheder i udbudsbekendtgørelsen.
- Og vi forventer, at kun én bliver taget videre, når det er besluttet, hvilken linjeføring vi skal gå videre med, siger Russel Saltmarsh.
Men kunne I ikke bare have ventet med udbud til, der er truffet en beslutning om linjeføringen?
- Vi kunne have ventet, men vi vil også sikre vores tidsplan, hvor vi vil åbne metroen i 2035. Så vi skal sørge for at projektet skrider frem i forhold til tidsplanen, og derfor gør vi det på den her måde, siger han.
Det er ikke Metroselskabet, som beslutter sig for, hvilken linjeføring det skal gå videre med, det er en politisk beslutning.
- Der forventer vi en afklaring tidligt i 2023 om, hvilken det bliver, siger Russel Saltmarsh.
Tidsplan for M5
31. oktober 2022: Idéfasehøring slutter.
1. kvartal 2023: Politisk behandling af hvidbog over høringssvar til idéfasen. Efterfølgende skal forligskredsene bag Lynetteholm i henholdsvis Folketinget og Københavns Borgerrepræsentation beslutte, hvilken linjeføring for M5, der skal undergå en miljøkonsekvensvurdering.
2023-2024: Udarbejdelse af miljøkonsekvensrapport, der afsluttes med otte ugers offentlig høring. Efterfølgende forventes anlægslov vedtaget og myndighedstilladelse udstedt.
2025: Udbudsprojektering og udbud
2026-2034: Kontraktindgåelse og anlægsfase
2035: Metrolinje M5 forventes taget i brug.
Kilde: Københavns Kommune
To tredjedele kvalitet
Når der skal vælges mellem indkomne tilbud, vil kvalitet vægte 70 pct., mens prisen vægter 30 pct., fremgår af udbuddet. Fokus på kvalitet dækker blandt andet et ønske om at mindske klimaaftrykket under byggeriet, samt at rådgiverteamet gerne skal forsøge at forbedre passageroplevelsen yderligere og forbedre sikkerheden, lyder det fra Metroselskabet.
Det grønne aspekt handler ikke kun om CO2, men også om - for eksempel - at undersøge muligheder inden for biodiversitet, at reducere vandforbruget og lignende, tilføjer han.
- Vi har også meget høje ambitioner i forhold til vores digitale aspekter. Vi ønsker at kunne gribe de forskellige nye digitale værktøjer, der kommer ud på markedet. Så vi håber at få et rådgiverteam med om bord, som virkelig har en masse erfaring med det og kan være med til at rykke ved grænserne og markedet.
Metroselskabet har ikke lagt sig fast på kontraktformen endnu, men historisk har de store metro-anlægsprojekter dog været udbudt som totalentreprisekontrakter.
To mulige linjer
Det lilla forslag
Linjen vil føre metroen fra hovedbanegården under havnen til Islands Brygge, Amager Fælled, DR Byen, videre mod nord, hvor den slår forbi Amagerbrogade, Lergravsparken, Prags Boulevard og Refshaleøen, inden den fortsætter ud på den endnu ikke eksisterende Lynetteholm.
Det orange forslag
En kort linje, med fire stationer fra Østerport, herefter ét yderligere stop på Refshaleøen inden linjen får to planlagte stop på Lynetteholm. Metrolinjen bliver dermed forbundet med kun én af de tre eksisterende metrolinjer.
Metroselskabet
Danske rådgivere
Udbuddet er med prækvalifikation, og de bydende skal blandt andet demonstrere at de har erfaring med lignende infrastrukturprojekter i en lignende skala, forklarer Russell Saltmarsh. Dermed er det heller ikke urealistisk med danske rådgivere iblandt, mener han. Flere af landets største rådgivere og arkitekter har netop været inde over rådgivning og design af blandt andet de tidligere metrolinjer.
De bydende til rådgivningsopgaverne har til 8. november i år til at indsende deres tilbud.
Københavns Kommune afholder i øjeblikket en idéfasehøring for M5, som løber frem til 31. oktober. Her kan borgere, virksomheder og interesseorganisationer indsende idéer og kommentarer til de mulige stationsplaceringer og de byggepladser, der vil være i anlægsfasen.
Efter indledende projekteringsarbejder og design, er det planen at udbyde de store fysiske arbejder om tre års tid i 2025.
- Før det kan der være behov for indledende arbejder; det kan være ledningsomlægninger, arkæologi eller diverse modifikationer. De arbejder har vi dog ikke identificeret præcist endnu, siger Russel Saltmarsh.