Her lægger entreprenøren de første letbaneskinner i hovedstaden
Midt i sommerheden er der blevet skruet gevaldigt op for varmen i letbanearbejdet.
Entreprenøren Siemens-Aarsleff Rail har startet svejsearbejdet i Glostrup Kommune – for de stedkendte nær krydset mellem Jyllingevej og Nordre Ringvej – og er således i gang med at udlægge de første få meter af de mange kilometer skinner, som fra 2025 skal være spor for Hovedstadens Letbane.
Glostrup Kommune er dermed den første af kommunerne langs med letbanen, hvor der bliver lagt skinner, skriver Hovedstadens Letbane i en pressemeddelelse.
– Anlægsarbejdet på letbanen har fyldt meget for naboerne og trafikanter, uden at det klart har kunnet ses, hvad det hele gik ud på. Men med sporene bliver det meget synligt, hvad vi er på vej til at få, siger Kasper Damsgaard, borgmester i Glostrup Kommune, i pressemeddelelsen.
Når der er lagt færdige spor og opsat master med køretråd fra Letbanens Kontrol- og Vedligeholdelsescenter på grænsen mellem Glostrup og Rødovre i nord og Glostrup Station i syd, vil der stå en reduceret udgave af den færdige letbane klar. Den skal bruges til de første prøvekørsler ude på strækningen, teste signaler i vejkryds og finpudse hele systemet.
Sådan lægges skinnerne til Hovedstadens Letbane
- Svejsningen af de 18 meter lange skinnestykker bliver udført med metalblandingen termit, der kan opvarmes op til 3500 grader celsius og hældes i en form omkring skinnerne, som derved bliver svejset sammen.
- Skinnerne bliver fastholdt i en ramme under svejsningen og trukket frem en efter en, indtil 11 skinnestykker er svejset sammen. Så bliver det samlede stykke trukket ud til sin endelige position længere oppe ad strækningen.
- De nu næsten 200 meter lange skinnestykker bliver derefter svejset sammen ude i sporet.
- Senere, når op imod en kilometer skinner er svejset sammen, løfter man hele skinnen og skubber sveller ind under.
- Endelig fyldes ballast i sporet, og det justeres med en særlig maskine, der pakker skærverne omkring svellerne, så sporet ligger solidt.
- Letbanen får to spor, men man færdiggør det ene spor i den del af strækningen, man arbejder på, for at det senere kan anvendes som arbejdsspor for tungt maskineri, der kører på skinner, mens man lægger det andet spor.
Kilde: Hovedstadens Letbane
Det har været en omfattende opgave at nå frem til, at skinnelægningen kan gå i gang. Omlægningen af forsyningsledninger, vejarbejde og anlægsarbejde til baneopbygningen fylder meget i landskabet.
Har tyvstartet på opgaven
Siemens-Aarsleff Rail, der lægger skinnerne på letbanestrækningen, har tyvstartet på opgaven ved at bygge sporene på ranger- og testterrænet ved Hovedstadens Letbanes Kontrol- og Vedligeholdelsescenter, hvor sporopbygningen er mere kompleks og udspringer af det store sporkryds, diamanten, som fører ind og ud af området.
Her er der allerede i hundredvis af meter færdigt spor, så det er garvede folk, der tager fat på opgaven.
– Vi har glædet os til at tage fat på arbejdet ude på selve strækningen, hvor letbanen nu bliver synlig for de mange mennesker, som fremover skal bruge den. Det er en stor og kompleks opgave, hvor vi skal bygge en stærk transportløsning, siger Hans Frost, projektdirektør, Aarsleff Rail, der er en del af konsortiet Siemens-Aarsleff Rail, i pressemeddelelsen.
Fra 2025 vil Hovedstadens Letbane til at køre mellem Ishøj i syd og Lundtofte i nord. Strækningen bliver 28 km, får 29 stationer og vil blive betjent af 29 tog.