Odense Letbane: Fokus på entreprenører efter nye støjmålinger
Odenses nyåbnede letbane forstyrrer bybilledet mere end den bør. Støj fra den nyeste tilføjelse til den odenseanske infrastruktur ligger således på et ganske andet niveau, end det, entreprenørerne præsenterede tidligere i år.
- De mange støjklager, vi har modtaget fra borgerne hen over foråret, har rejst mistanken om, at noget ikke stemte - og nu er denne mistanke så bekræftet i form af konkrete måledata, siger Jesper Rasmussen, bestyrelsesformand ved Odense Letbane P/S, i en pressemeddelelse.
Flere steder er der ”markante overskridelser” af de vejledende grænseværdier for vibrationer og lavfrekvent støj, viser kontrolmålinger ved togpassager på ti udvalgte adresser, der alle ligger få meter fra letbanestrækningen.
– Kontrolmålingerne tegner desværre et andet billede end dét, vi tidligere i år blev præsenteret for, da vores entreprenør, Comsa, overleverede måleresultater, som alle holdt sig inden for de vejledende grænseværdier, siger Jesper Rasmussen og uddyber:
– Det bringer os i en situation, hvor vi i første omgang må fortælle Comsa, at vi ikke har fået det produkt, der er aftalt i kontrakten - og så må Comsa træde til for at udbedre forholdene. Det vil sige kigge anlæggets design efter i sømmene og komme op med en plan, der bringer vibrations- og støjniveauerne ned.
Letbaneformanden oplyser, at der også er tæt dialog togleverandøren, Stadler, som har ansvar for, at det kørende materiel lever op til de lovede specifikationer.
Cowi har analyseret det omfattende datamateriale - og nu videregivet en sammenfattende rapport til Odense Letbane P/S.
Ny task force med alle parter
Odense Letbane sammensætter nu en særlig Task Force med Comsa, Stadler, Keolis (operatør) og Odense Letbane P/S med henblik på at involvere alle relevante parter i arbejdet med at løse støjudfordringerne. Odense Letbanes tekniske direktør, Thomas Sjøgren, er udpeget som leder af Task Force-enheden.
Dertil kommer en række yderligere tiltag - både nye og allerede eksisterende.
Et nyt initiativ er sænkning af letbanetogenes hastigheder i køreplanens ydertimer og på de mest berørte delstrækninger.
Samtidig fortsætter den allerede igangværende indsats med ekstraordinær høj frekvens af hjulafdrejning som fjerner støjfremkaldende flat spots fra hjulene.
– Desværre kan jeg ikke love en hurtig løsning. Vi står med en kompleks udfordring, og det vil tage tid at afdække alle de forhold, som i større eller mindre grad påvirker lyden fra tog og skinner, siger Jesper Rasmussen.
Odense Letbane har 23. juni møde med Comsa om resultaterne af Cowis målinger.