Entreprenør overdrager Odense Letbane men fortsætter arbejdet lidt endnu
Odense Letbane er gået så gruelig meget ondt igennem, men tirsdag den 26. april nåede projektet en milepæl af de større.
Trafikstyrelsen udstedte de sidste tre sikkerhedsgodkendelser, så letbanens operatør, Keolis, nu har tilladelse til at køre med passagerer. Samtidig har letbanens spanske hovedentreprenør, Comsa, overdraget letbaneanlægget til Odense Letbane P/S - og togproducenten Stadler Pankow har overdraget det rullende materiel.
– I dag (26. april, red.) overtager Odense Letbane P/S ejerskabet af både de 14 km letbanespor og af de 16 togsæt. Samtidig er de sidste sikkerhedsgodkendelser udstedt til vores operatør, Keolis. Dermed nærmer vi os for alvor den endelige idriftssættelse af letbanen. Vi er meget tæt på nu, siger Jesper Rasmussen, formand for Odense Letbane P/S, i en pressemeddelelse fra letbanen.
Letbanens mange udfordringer
Odense Letbane skulle ifølge de oprindelige planer have kørt de første passagerer på tværs af Odense inden udgangen af 2020. Den dato blev dog allerede i februar 2019 rykket med op mod otte måneder til efteråret 2021.
Dengang lød forklaringen på sammenfald med en række store byggerier i Odense, herunder en parkeringskælder under Thomas B. Thriges Gade i Odense C.
Driftsstarten på Odense Letbane blev i marts i år udskudt fra den 1. september 2021 til ”omkring årsskiftet” 2021/22. Denne udmelding blev gentaget i letbanens halvårsrapport 2021, der blev offentliggjort i midten af september.
Tidligt i oktober måned lød det så fra en række anonyme kilder, at letbanen ville have særdeles svært ved at blive klar til åbning ved årsskiftet 2021/22. De pegede dels på en strid med Banedanmark, der har testkørsler, dels problemer med letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenteret i det sydlige Odense.
Åbningen blev igen skudt nogle måneder ud i fremtiden i december 2021, hvor det hed sig, at letbanen ville åbne "i foråret 2022". Det blev i januar præciseret til, at hovedentreprenøren Comsa forventede at aflevere anlægget i sidste halvdel af april.
– De seneste mange uger og måneder har vi været gennem et intenst og koncentreret forløb. Det har krævet en ekstraordinær indsats fra alle involverede parter at nå i mål med den handoverdato, vi fastlagde i begyndelsen af 2022, tilføjer Jesper Rasmussen.
Comsa fortsætter lidt endnu
I forbindelse med Comsas handover af letbanenanlægget er der indgået aftale mellem Comsa og Odense Letbane P/S om udestående opgaver, blandt andet klinkearbejde, tekniske justeringer og - som én af de større opgaver - genetablering af græs i sporet ud for H.C. Andersens Hus.
Comsa vil således fortsat være til stede i Odense i en længere periode - også efter driftsstart.
Det indebærer også, at driften af letbanen i enkelte perioder kan stå stille, når den spanske entreprenør skal udføre restarbejder.
Odense Letbane forventer inden for nærmeste tid at kunne fastsætte endelig åbningsdato.
Prøvekørsel i en måends tid
De tre sikkerhedsgoekendelser, som Trafikstyrelsen har tildelt letbanens operatør og infrastrukturforvalter, Keolis, er henholdsvis et sikkerhedscertifikat som operatør, en sikkerhedsgodkendelse som infrastrukturforvalter og et sæt tekniske sikkerhedsregler, som Keolis administrerer efter, for eksempel i forbindelse med sporarbejde.
– Nu overtager Keolis ansvaret for letbanen i Odense og skal i gang med den sidste operative afprøvning af skinner, tog, signaler og så videre. Konkret betyder det, at der fra i morgen (27. april, red.) kommer til at køre letbanetog i Odense hver dag fra morgen til aften efter den samme køreplan, som når banen kommer i endelig drift, dog med den meget vigtige tilføjelse, at vi ikke altså medtager passagerer, siger Thomas Brændstrup, letbanedirektør ved Keolis Danmark, i pressemeddelelsen.
– Vi forventer, at prøvekørslen vil stå på i cirka en måneds tid, tilføjer Thomas Brændstrup.