NCC slår bro mellem København og kunstig ø
Københavns Nordhavn er et skridt nærmere en helt ny ø - NCC har etableret den første permanente forbindelse til Kronløbsøen og Fortkaj på Sjællandssiden.
Det skriver entreprenørkoncernen i en pressemeddelelse
Det er den første ud af i alt tre broer, der skal forbinde Kronløbsøen - ø nummer 432 i Danmark- med Sjælland. Den 90 ton tunge stålkonstruktion ankom natten til fredag med særtransport, og blev monteret.
Broen, og i øvrigt også de kommende to broer, spiller meget væsentlige roller, når det gælder infrastrukturen på øen.
– Broen monteres på de etablerede lejepunkter og selve montagen foregår ved, at hver af de fire sektioner, der samlet udgør broen, bliver løftet på plads med en stor mobilkran sektion for sektion, inden de placeres i den endelige position, og broen spændes fast, siger Alex Andersen, seniorproduktionschef i NCC, i pressemeddelelsen.
Den nye ø bliver forbundet af tre broer og en tunnel, som gør øen til en naturlig del af resten af Nordhavn. Øen på 9.500 kvm kommer til at rumme både bolig- og erhvervsbyggeri, som bliver opført i seks separate bebyggelser formet som en karré omkring et indre gårdrum.
Fakta om broen til Kronløbsøen
Selve broen er en stålkonstruktion, og broens kørebane består fine grå skærver. Den øvrige del af broen er overfladebehandlet med maling. Broen er 29 meter lang og 7,6 meter bred og er en bilbro alene til brug ved brand, og når folk flytter ind og ud, mens de to resterende broer bliver stibroer for fodgængere og cyklister.
Broen fra Fortkaj skal rumme kabler til strøm, internet og telefoni, og det hele samles i en stor kasse under brodækket. De to øvrige broer vil til sin tid gemme på henholdsvis et stort skraldesug i den ene bro og fjernvarme, vand og afløb i den anden.
De to sidste af Kronløbsøens i alt tre broer bliver bygget i 2023, hvor projektet også forventes at stå færdigt.