Strategi for 2022: Sådan kan byggevirksomheder forøge overskuddet
Mange virksomheder begynder 2022 med en hurtig kalibrering af strategien. Hvor er vi på vej hen? Hvor henter vi nye medarbejdere, nye projekter og kunder - og den slags.
Kunne jeg sidde med på et strategimøde for hele byggebranchen i de kommende dage - lad os kort lege med tanken - ville jeg zoome ind på virksomhedernes behov for digitalisering. For her ligger en for mange uset upside.
Derfor kommer her min nytårshilsen til byggebranchen - den er velment, og jeg håber, den kan inspirere derude:
Kære entreprenører, ingeniører, arkitekter og udviklere
Tak for et super hektisk 2021 og et forhåbentligt lige så travlt 2022. Pilen peger på fortsat høj omsætning i byggeriet. Spørgsmålet er, hvordan I får mest muligt ud af ’festen’, også i de kommende år?
En af vejene til øget vækst og et større overskud i byggevirksomhederne går gennem brug af digitale værktøjer. Fordi øget digitalisering vil skabe værdi for jeres kunder og jer selv. Lad mig give nogle eksempler.
Byggebranchen bliver i stigende grad mødt med dokumentationskrav fra politikere, kunder, samarbejdspartnere og det offentlige om, at de skal være bæredygtige og mere effektive. Krav til større gennemsigtighed i processerne og behovet for, at samtlige projektdeltagere - udvikleren, arkitekten, ingeniøren og myndighederne - hele tiden kan tilgå alle opdateringer i et projekt, vinder også indpas. Altså mere infoservice.
Alligevel ser vi, at mange entreprenører og udviklere glider tilbage i forældede softwareløsninger. I stedet for at benytte de nye muligheder i en cloud-løsning, der samler alle informationer om et byggeprojekt ét sted, og sammenkører data, arbejder virksomheder ofte i fem-syv forskellige systemer. Eksempelvis fordi en projektleder har for travlt til at tilpasse sig virksomhedens strategi.
15 procent er millionbeløb
Det kan afføde silotankegang, manglende videndeling, transparens og tab af data.
Tab af data eller manglende kvalitetsdata reducerer muligheden for datadrevne beslutninger, som igen reducerer risikoen for forkerte beslutninger og kostbare fejl. "Kostbare fejl" er beslutninger, som resulterer i dårligt designet eller fejlbehæftet byggeri, der skal udbedres.
Digitale cloud-løsninger kan i gennemsnit spare 15 procent af disse ekstraomkostninger, viser vores beregninger. 15 procent er reglen tro millionbeløb i større byggevirksomheder.
Fordobling af overskuddet
Hvilke andre gevinster er der ved øget digitalisering?
Ifølge McKinsey er produktionsvæksten i byggeriet de seneste 20 år kun steget med 1 procent om året, og hvis vi skal være ærlige, er det helt til grin sammenlignet med eksempelvis finans og it. Tid og budgetter på byggeprojekter bliver kun overholdt i færre end hvert tredje byggeri. Og selvom byggerier er risikofyldte, er det gennemsnitlige overskud kun fem procent før skat og renter (EBIT).
Imidlertid vil nye teknologier og omlægning af arbejdet kunne fordoble overskuddet fra fem til 10 procent. McKinsey påpegede i 2020, at den globale byggebranche frem mod 2035 vil bevæge sig mod øget transparens, dokumentation og bæredygtighed samt voksende industrialisering af byggeriet, herunder markant mere off- og on-site produktion og automatisering. Alle disse elementer fordrer øget digitalisering og en samlende cloud-platform, også i de danske byggevirksomheder.
Digitalisering er fremtiden. Få ledelsen til at gøre digitalisering til en del af jeres strategi og hverdag. Det vil øge effektiviteten samt forbedre servicen og lønsomheden. Og væksten flytter ikke over til jeres konkurrenter.
Godt Nytår, Nicholas
Artiklen er en del af temaet Debat.