23948sdkhjf

Svimlende forskel på brændstofpriser

Du skal have den store pung frem, hvis du i Danmark vil gøre miljøet en tjeneste og købe HVO diesel til dine entreprenørmaskiner i stedet for at bruge den almindelige dieselolie.

HVO dieselolien koster faktisk næsten dobbelt så meget som HVO diesel, HVO diesel koster inklusive moms 21,16 kr. pr. liter i listepris, og diesel koster 12,39 kr. pr. liter. Priserne skal som udgangspunkt tages med et gran salt, da det er inklusive moms, og det er ikke udtryk for den pris, som kunderne har.

De kan have aftaler, der gør, at det er billigere. Men forskellen mellem HVO miljødiesel og konventionel diesel er reel nok.

Syv mio. liter

I sidste udgave af M-Xtra skrev vi om landets største entreprenørfirma, M. J. Eriksson, der brænder syv mio. liter dieselolie af i sine cirka 450 entreprenørmaskiner. Firmaet har gode erfaringer med at anvende HVO diesel i maskinerne i Sverige, men han mener det er svært herhjemme, fordi det er så meget dyrere.

I Sverige koster HVO en krone mere end diesel.

Men prisstrukturen i Sverige er i forhold til Danmark også anderledes. Der er faktisk en højere literpris på almindelig dieselolie, hvilket skyldes et andet afgiftsniveau, men til gengæld er forskellen meget mindre, når det kommer til HVO.

- Vi køber vores HVO diesel igennem et firma, som får det fra en finsk producent, og prisen på HVO er generelt væsentligt højere end traditionel diesel. HVO’en skal fragtes til Danmark med skib, og det koster, plus at efterspørgslen efter HVO målt i mængde er forvindende lille i forhold til almindelig diesel, siger Flemming Mæhlisen, produktchef i OK, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Tre typer afgift

Der er tre typer afgift på den almindelige dieselolie i Danmark. Der er CO2-afgiften, som udgør 4,74 kr. literen, der er energiafgift på 2,80 literen, og endelig er der NoX-afgiften på 0,90 kr. pr. liter.

Når vi taler om HVO ser det lidt anderledes ud, for der er udelukkende en energiafgift på 2,66 kr. pr. liter.

Men selvom man kan sige, at der er mindre afgift på HVO biodiesel i Danmark, så er forskellen altså stadig ret stor.

- Kunderne vil ikke betale den høje ekstrapris for at skåne miljøet, sagde Jørgen Eriksson fra M.J. Eriksson til Licitationen - Byggeriets Dagblad i sidste uge.

Problemet er, at der faktisk ikke rigtigt er alternativer, når det kommer til de større entreprenørmaskiner.

Ingen vej udenom

Ifølge firmaet Biofuel Express, som sælger biodiesel fra det finske, delvist statsejede selskab Neste, inklusive HVO diesel, i hele Skandinavien, er det helt rigtigt at der er en stor forskel på priserne i Danmark og Sverige. Her siger den danske repræsentant for firmaet, Finn Poulsen til Licitationen Byggeriets Dagblad:

- Vi har på et møde i Dansk Industri mødt transportminister Helge Engelbrecht (S), der naturligvis fik spørgsmålet om, hvorfor der skal være afgift på HVO. Svaret var, at det er de frie markedskræfter der skal klare det. Men at myndighederne vil stille krav og det offentlige vil gå forrest, når det handler om at få det ind på markedet. Så det er den vej, det går, og vi kan se det på flere af vore transportkunder, at de arbejder med det, eksempelvis busselskaber, siger han til Licitationen.

Tre forskellige typer

I Neste vurderer man ifølge Finn Poulsen, at der er i 2040 vil være tre forgreneinger af energiforsyning til transportområdet. Cirka en tredjedel vil være eldrift, en tredjedel vil være HVO og cirka en tredjedel vil være brændstof, som man endnu ikke kender, men som vil finde vej til markedet.

- Gas er meget overset, for det er faktisk meget miljøvenligt. Brint er også en mulighed, men udnyttelsesgraden er på ca. en tredjedel, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126