Forudbetaling, dagbøder og trusler om byggestop på Odense Letbane
Den spanske hovedentreprenør på Odense Letbane, Comsa, havde ved august fået dagbøder til 52,2 mio. kr., fordi frister på det store anlægsprojekt ikke var overholdt.
Det skriver Fyens Stiftstidende, som har fået aktindsigt i dokumenter om letbaneprojektet.
Efter planen skulle anlægsarbejderne have været afsluttet den 25. juni. En direktionsrapport fra letbanen fra starten af september måned viser dog, at der dengang fortsat var manglede “afslutning af flere udeståender".
Comsa har i flere omgange truet med at nedlægge arbejdet på den odenseanske letbane.
Forsinkelse på forsinkesle
Odense Letbane skulle oprindeligt have taget de første passagerer med inden udgangen af 2020. De planer blev allerede i februar 2019 rykket med op mod otte måneder til efteråret 2021.
Forklaringen lød dengang på sammenfald med større byggerier i Odense, herunder en parkeringskælder på Thomas B. Thriges Gade i Odense C.
Driftsstarten på Odense Letbane blev i marts i år udskudt fra den 1. september 2021 til omkring årsskiftet 2021/22. Denne flydende dato blev gentaget i letbanens halvårsrapport 2021, der blev offentliggjort i midten af september.
– Comsa har flere gange truet med at stoppe arbejderne, primært som følge af manglende likviditet til at gøre projektet færdigt, oplyser Odense Letbanes adm. direktør, Mogens Hagelskær, ifølge Fyens Stiftstidende i referatet fra et tilsynsmøde mellem Odense Letbane og Transportministeriet den 1. juli.
For at holde projektet på sporet var der ifølge dokumenterne indgået aftale om forudbetaling til den spanske entreprenør.
Strid med Banedanmark
Skeptikerne peger dels på en strid med Banedanmark om hvorvidt letbanens kørestrøm påvirker togdriften de steder, hvor letbane og jernbanenet ligger tæt. Dels problemer med ombygningen af letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenteret i det sydlige Odense, så det passer til de indkøbte letbanetog.