Licitationen mener: Et sundt indeklima giver råstoffet
Umiddelbart kan overskriften på denne leder godt virke lidt kryptisk. Men der er faktisk en mening.
Danmark er ikke just kendt for store industrivirksomheder som Sverige og vores øvrige nabolande og er ikke rig på store naturressourcer. Men vi har et vigtigt råstof: Viden.
Det er viden, som danske virksomheder er baseret på, og vores uddannelsessystem er det første led i fødekæden.
Det starter med folkeskolen, hvor indeklimaet i landets skoler gennem flere år har været til debat. For mange kommuner har heldigvis haft godt gang i skolebyggerierne de senere år, men indeklimaet halter fortsat i mange skolebygninger, hvor alt for mange elever skal deles om trange lokaler med dårligt indeklima.
Men det nytter ikke noget, at kommunerne lader indeklimaet stå til. For et dårligt indeklima har en negativ indvirkning på elevernes indlæring, og hvis først eleverne har svært ved at tage viden til sig, bliver det en ond spiral, hvor de får indlæringsvanskeligheder senere hen. Og det har det danske samfund ikke brug for.
Derfor er det da også positivt, at en ny branchevejledning fra rådgiverne Moe og Niras samt Teknologisk Institut vil give kommunerne konkrete værktøjer til at skabe et godt indeklima i både nybyggede skoler og ved renoveringer.
For kommunerne er nødt til at tage indeklimaproblematikken seriøst. Danske skoleelever skal have optimale indeklimavilkår, for det sunde indeklima giver i sidste ende det råstof, som dansk erhvervsliv skal bygges på. Nemlig viden.
Artiklen er en del af temaet Lederen.