Mastelift giver flymekaniker et lift
Hvis man skal reparere et Rolex-ur, nytter det ikke noget at forsøge sig med en svensknøgle og en rørtang. Fin mekanik kræver specialgrej. Også når det handler om flymotorer i den absolutte topklasse.
Derfor har en special-lift fra den franske producent Manitou fast base på motorværkstedet hos SAS Teknik i Københavns Lufthavn. Den er købt udelukkende med henblik på at reparere og servicere én eneste flymotor. Det fortæller leverandøren i en pressemeddelelse.
Nemlig en Rolls Royce-motor til Airbus A350-fly. Dem har SAS i øjeblikket seks af, mens planen er, at antallet skal øges til otte. Fly er dyre at have stående på jorden. Så hvis en motor på en A350’er skulle kræve en tur omkring specialisterne på motorværkstedet, er det rart at have en anden motor i reserve.
Kun en enkelt på lager
- Men kun en enkelt. Vi skal ikke have en stribe Airbus A350-motorer stående i beredskab. En enkelt motor koster 230 millioner kroner, fortæller miljø- og sikkerhedsleder Michael Skriver på SAS-værkstedet i Kastrup.
Den specielle Manitou-lift hedder 90V’air og kan i udseende umiddelbart minde ganske meget om sine to standard-kolleger i Manitous eldrevne mastlift-sortiment. Men der er væsentlige forskelle.
- Air-modellen koster rundt regnet det dobbelte af de mere almindelige lifte, men til gengæld har SAS så også en speciallift, der helt og aldeles er bygget til arbejde ved de store fly. Blandt andet sørger sensorer hele vejen rundt for, at liften ikke kan ramme flyet under arbejdet og derved lave skader. Det er en helt afgørende egenskab, og samtidig har 90V’air en arbejdsplatform, der giver flymekanikeren mulighed for at ligge på langs og arbejde inde over flyet i en behagelig arbejdsstilling" forklarer salgschef Claus Bjerregaard hos Scantruck, som er dansk Manitou-importør og -forhandler.
Så et potentiale
- Vi fik Scantruck til at skaffe 90V’air-liften til os, efter at jeg havde været på besøg på Airbus-fabrikken i Toulouse i Frankrig. Her så jeg Manitous specielle fly-lift og kunne se potentiale i den til vores nye A350’er fly, siger miljø- og sikkerhedsleder Michael Skriver.
Manitou 90V’air giver SAS-mekanikerne en arbejdshøjde på op til ni meter, og med platformen i horisontal position får de en rækkevidde på godt to meter ind over den gigantiske flymotor. En kapacitet til 230 kg gør det muligt at have to mekanikere i kurven samtidig.
Den kæmpestore Rolls Royce-flymotor vejer uden transportvogn 8,5 ton. Når vognen kommer med, stiger vægten til 16 tons, og derfor er det den stærkeste kran i hele lufthavnen, der bruges til at flytte motoren rundt på værkstedet. Kranen kan løfte 20 ton.
Motoren til Airbus A350 har en fan-diameter på tre meter, og når den er i drift, suger den 1,3 tons luft - hvert sekund.