Asfaltfræsere til storforbruger
Det er Danmarks største afdeling for asfaltfræsning, og det smitter af på indkøbssedlen, når Michael Bo Nielsen går ud for at købe ind. Han er operation manager specialist hos NCC Asfalt, og han har netop puttet ikke færre end fem nye Wirtgen-fræsere i indkøbskurven hos Wirtgen Denmark i Taulov ved Fredericia. Det fortæller firmaet i en pressemeddelelse.
- Det er ikke et standard-indkøb med fem nye fræsere på én gang, selv om vi faktisk gjorde det samme for et års tid siden. Vi følger en udviklingsplan, og der er tale om udskiftning af ældre fræsere, samtidig med, at vi kapacitetsmæssigt gearer lidt op. Vi skifter fire gamle Wirtgen-fræsere og en maskine af et andet mærke til fem nye Wirtgen, forklarer Michael Bo Nielsen i pressemeddelelsen.
Fræserførerne er i høj grad med inde over, når der træffes beslutninger om nye maskiner hos NCC Asfalt.
- Det er dem, der skal håndtere maskinerne i det daglige, og førerne kender både muligheder og udfordringer bedst af alle. Det har så vist sig, at Wirtgen-fræserne er førernes foretrukne maskiner. Det handler blandt andet om ergonomi, hvor Wirtgen-fræsernes platform er bedre indrettet end maskiner af andre mærker. De giver både god plads og bedre udsyn. Samtidig kan fræserførerne køre med højere hastighed fra lap til lap med de mindre fræsere, siger Michael Bo Nielsen.
Første i Danmark
Wirtgen Denmark har leveret en fræser af typen W 35 Ri, tre styk W 50 Ri samt en W 130 CFi til NCC Asfalt. W 50’eren er en velafprøvet model, der har været på markedet i fire år. Den mindre W 35’er har været omkring teknikerne hos Wirtgen for at blive opgraderet med mulighed for fræsning ud over standardbredden på 35 centimeter. Den store W 130-fræser har danmarkspremiere.
- Den er den første W 130 CFi i Danmark. Ved at skifte valse kan den fræse i vidt forskellige bredder fra 60 til 130 centimeter og stadig samle materialet op i lastbilen. Maskinen har et særdeles fleksibelt valsesystem, og hvis NCC Asfalt vil fræse i andre bredder, kan vi levere valser i de ønskede bredder, siger salgschef Jan Dahl hos Wirtgen Denmark.
- Samtidig kan W 130 CFi’eren monteres med skærehjul til højre side, så den kan skære i en bredde af 10 centimeter og i 60 centimeters dybde. Modelbetegnelsen CFi fortæller, at der er tale om en Crawler Frontload Injection og dermed altså en fræser på larvebånd. Den kan fræse både dybere og hurtigere end forgængerne i klassen. Altså op til 130 centimeter i bredden og 35 centimeter i dybden, fortæller Jan Dahl.
Bedre planfræsning
Hele førerplatformen på 130 CFi er monteret i et gummiophæng, som dæmper vibrationen. Et specielt system med Multiplex-ski giver mulighed for bedre planfræsning af vejen. Det fungerer ved, at tre sensorer regulerer fræsningen, så maskinen skærer alle pukler igennem og gør hele fræseprocessen mere jævn. Fræseren er også udstyret med et nyt automatiksystem til at styre fræsningen i både højre og venstre side fra førerplatformen.
- Et vakuum-system suger alle støvpartikler fra maskinen op og returnerer dem til båndet, så alt ryger med op på lastbilen. Og den nye Stage V-motor fra Cummins er med både katalysator, partikelfilter og AdBlue og sikrer en brændstofbesparelse på omkring 20 procent, forklarer salgschef Jan Dahl.
Mens den største af de nye NCC-fræsere er født med det hele og lidt mere til, er der altså pillet ved den mindste i femkløveret. W 35 Ri er, som betegnelsen antyder, bygget til at fræse i 35 centimeter bredde. NCC Roads nye W 35 Ri fræser op til 50 centimeter.
Bredere fræsning og overblik
- Den er bygget om til også at kunne køre som en 50 centimeter-fræser specielt til os. Som trehjulet fræser er den særdeles manøvredygtig og nem at komme rundt med. Derfor er det intet problem også at fræse for eksempel rundt omkring brønde med blot 30 centimeter diameter, siger Wirtgen-salgschefen.
Wirtgens teknikere har ikke ladet det blive ved ombygningen til både 35 og 50 centimeter-fræsning. De har forsynet den lille maskine med en stå-platform, som fræserføreren ikke mindst kommer til at bruge, når der skal fræses i haller. Ved fjernelse af hvide striber får føreren også langt bedre overblik over arbejdet, fordi han simpelthen kommer tættere på processen.
- Partikelfilter og katalysator gør, at W 35 Ri kan fræse inde i en hal, uden at luften bliver tæt af dieselpartikler. Og så kan den i øvrigt køre med 3D-maskinstyring. Det er helt nyt for mindre asfaltfræsere, forklarer Jan Dahl.
Fræser derudad
De tre nye W 50 Ri-fræsere har en transporthastighed på op til 12 km/t, og det er medvirkende til at gøre dem til storsællerter for Wirtgen. Den høje hastighed giver mulighed for at flytte maskinerne hurtigt fra sted til sted, og det har stor betydning, når de anvendes til lappearbejde og andre mindre projekter.
- Vi forventer, at W 50’eren vil blive populær. Asfaltens fagfolk har taget virkelig godt imod fræserne, som har været på markedet i fire år. Blandt andet på grund af deres høje kapacitet og gode detaljer, som blandt andet mulighed for at slå hjulene ind og ud hydraulisk, uden at valsen skal sænkes. Maskinens bånd er hydraulisk sammenklappeligt, fortæller Jan Dahl.