LICITATIONEN MENER: Der skal også være plads til bilerne
Det er kommunalt valgår. Dermed er landets kommunalpolitikere også så småt begyndt at gå i valgkamp-modus, og borgerne kan forvente en lind strøm af mærkesager frem mod kommunalvalget den 16. november.
Københavns overborgmester, Lars Weiss (S), lancerede i går i Berlingske et nyt udspil, der skal mindske bilernes færden i København. Det betyder blandt andet flere vejlukninger i Københavns indre by og forbud mod de ældste dieselbiler, som forurener mest.
Nu er det jo langt fra første gang, at forslag om færre biler er kommet fra den røde fløj på Københavns Rådhus. Enhedslisten så helst alle biler ud af København, og i et valgår, hvor Enhedslisten meget vel kan ødelægge Socialdemokraternes monopol på overborgmesterposten, er det ikke mærkeligt, at Lars Weiss og Socialdemokraterne nu også - omend i moderat omfang - hopper med på den galej.
Socialdemokraterne har heldigvis erkendt, at det ikke er alle københavnere, som kan undvære en bil. Og det tager forslaget også højde for.
Der skal være plads bilerne i København - både af hensyn til de mange børnefamilier, der ikke kan undvære en bil, og erhvervslivet.
Ikke mindst sidstnævnte kan få det svært med vejlukninger i den indre by.
Derfor bør der selvfølgelig også tages hensyn til, at varebiler kan færdes her. En håndværker har brug for sin bil og kan ikke tage offentlig transport. Det bør selvfølgelig tænkes ind i alle forslag om færre biler. For jo, der er mange biler i København. Men nogle kører faktisk med et formål.
Artiklen er en del af temaet Lederen.