23948sdkhjf

Har du prøvet en smart-elevator?

De smarte elevatorer er på vej ind på markedet, og det går kun en vej. Det bliver en mere digital og unik oplevelse at køre med elevator i fremtiden.

Kan man tale om smarte elevatorer? Absolut, i en tid, hvor man kan styre sin vaskemaskine eller ovn via en smartphone, kan man selvfølgelig gøre det samme med en elevator. Og det er ikke bare lir, men i høj grad med til at optimere en bygnings funktion - og ikke mindst hvor attraktiv den er for brugerne. I den globale virksomhed KONE har de taget et kvantespring i forhold til digitaliseringen. Med den nye klasse af Digital Experience (DX) elevatorer har de ændret elevatoren fra at være et simpelt transportmiddel til en digital platform og oplevelse i sig selv. Digitale løsninger højner bygningens værdi Farrokh Jafari er ingeniør og ansvarlig for digitalisering for KONE Skandinavien, hvor man har 50 ansatte i ingeniørafdelingen. Han fortæller, at digitaliseringen giver gode muligheder for at skabe et bedre flow i en bygning. Uddybende forklarer han, at selve flowet i en bygning er enormt vigtig, og at det kræver et grundigt forarbejde at få skabt et naturligt bevægelsesmønster, hvor folk hurtigt, sikkert og behageligt kommer frem til den ønskede destination. ”Med vores seneste digitale løsninger kan vi nu gøre det endnu nemmere for folk at navigere rundt i bygninger uden, at der opstår afbrydelser, flaskehalse eller fyldte elevatorer”, siger Farrokh Jafari.

De nye digitale elevatorer fra KONE fungerer som en åben platform, hvor elevatoren kan forbindes med andre digitale løsninger. Det fortæller Frank Jørgensen, salgsingeniør i KONE. ”Det mest spændende ved KONEs nye DXelevatorer er, at de både kan forbindes med flere af KONEs digitale produkter og services, men også med kundernes egne digitale løsninger eller tredjepartsløsninger, som virkelig er med til at danne grobund for innovative byggeprojekter. Når vi arbejder tæt sammen med arkitekter, rådgivende ingeniører, bygherre, totalentreprenører, driftsansvarlige og tech-eksperter får vi øje på nye muligheder, som hjælper os med sammen at skabe spektakulære og smarte bygninger,” forklarer han.

Tidlig involvering
Hvis en bygning skal have mest muligt ud af smarte løsninger på markedet, er det vigtigt, at forskellige leverandører inddrages tidligt i projekteringsfasen, inden hovedprojektet ligger fast. ”Hvis arkitekten eller bygherren har en drøm om at skabe et smart eller grønt byggeri, er det vigtigt, at specifikationer hertil indskrives i udbudsmaterialet – også for elevatorer,” siger Frank Jørgensen.
I KONE oplever de, at det højner bygningens værdi, når de digitale løsninger medtænkes fra starten. ”Bygningerne bliver mere salgbare, da de med digitale People Flow løsninger bliver mere unikke og tilpasningsdygtige over for fremtidige krav og løsninger,” supplerer Farrokh Jafari.

Elevatoren er åben for innovation
Der er endnu ingen grænser for, hvad de nye digitale elevatorer kan forbindes til. På et hotel i Chicago har man f.eks. valgt at forbinde elevatoren til de to robotter Leo og Cleo, der selv kan tage elevatoren og udføre roomservice på hele hotellet. En løsning, flere hospitaler nu også kigger på, i forhold til at få robotter til at transportere medicin og sengelinned rundt.

Berøringsfri tilkald
DX-elevatorerne kan også forbindes med slutbrugernes smartphone, hvor de via en app kan tilkalde elevatoren og vælge den ønskede etage uden at røre en eneste knap i elevatoren. En løsning, der med afsæt i den globale pandemi er blevet aktuel for både hospitaler, kontorer og beboelsesejendomme samt kommercielle bygninger, hvor der er øget krav til hygiejne. Håndlister og andre overflader inde i DX-elevatorerne kan desuden fås med en antimikrobiel belægning, der forhindrer spredningen af bakterier.

Endeligt har flere boligejendomme rundt om i verden valgt at forbinde KONE DX-elevatoren med hoveddøren, så elevatoren automatisk kører ned og står klar, så snart en beboer træder ind i opgangen. Igen slipper man altså her for at røre ved håndtag og elevatorknapper. Derudover kan elevatorerne udstyres med digitale informationsskærme, som administratorer
nemt kan opdatere med relevant indhold til brugerne. Al tilgængelig online information kan deles - f.eks. information om vejr, offentlig transport og nyheder eller musik.

En spektakulær oplevelse
Underholdning i elevatorerne er et anden stort udviklingsområde, KONE arbejder med. ”Elevatorer skal i dag kunne mere end bare at køre op og ned. Mange af vores kunder efterspørger elevatorer, som bidrager til en brugervenlig og unik totaloplevelse i deres bygning”, fortæller Frank Jørgensen. ”Derfor lancerer vi også nye designløsninger, som ’KONE Mirror Display’ - en stor glasvæg i elevatoren, der ligner et almindeligt spejl, men som også kan vise forskellige visuelle effekter. F.eks. kan man via et kamera uden på bygningen få projiceret et live-billede af byen inde i elevatoren, så man fornemmer livet udenfor. Den slags er der efterspørgsel på.” Farrokh Jafari runder af: ”Hele byggeindustrien er på vej ind i en ny æra, hvor mennesker og bygninger bliver forbundet på måder, vi før slet ikke har kunnet forstille os. I KONE er vi glade for at være en del af denne udvikling, og vi ser frem til at deltage i flere innovative byggeprojekter.”

OM KONE:
KONE er en af verdens og Danmarks førende virksomheder inden for elevatorer og rulletrapper. Og ikke mindst inden for digitale løsninger på feltet. KONE kom til Danmark i 1968, og har i dag over 200 ansatte i Danmark med kunder over hele landet. På globalt plan har virksomheden over 57.000 ansatte.
For KONE er missionen at forbedre flowet i byerne. Som verdensførende inden for både elevator- og rulletrappebranchen leverer KONE elevatorer, rulletrapper, automatiske døre og porte samt service- og moderniseringsløsninger, der tilfører værdi til bygningens livscyklus.
Læs mere på: www.kone.dk/licitationen

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125