LICITATIONEN MENER: Er Amazon en ny konkurrent eller en ny partner?
Det har skabt bekymring i dele af erhvervslivet og politisk, at tech-giganten Amazon er på vej til Danmark.
Selvom Amazon ifølge DI allerede ligger i top 3 over de mest brugte webshops af danskerne, så tager bekymringen især udgangspunkt i, at Amazon forventes at tilbyde danske kunder et såkaldt Prime-medlemskab med fordele som fri fragt, hurtig levering og en underholdningsplatform svarende til Netflix og Spotify til en forholdsvis lav pris. Der er ligeledes bekymring for tjenesten Amazon Business, som er salg mellem virksomheder.
Mens der på forbrugernes vegne er størst bekymring for, om de varer der handles via Amazon nu også overholder regler og lovgivning i forhold til blandt andet indhold af farlige stoffer o.a., så er det for forhandlere helt oplagt frygten for ikke at kunne matche priserne på de varer, som sælges via Amazon.
Og for et helt andet led i værdikæden - nemlig producenter - er der svære overvejelser om, hvorvidt man skal have sine produkter liggende på de virtuelle hylder hos Amazon. Eller om man skal fastholde den forhandler-struktur, man har i dag.
Der er ikke noget nyt i, at en stor, stærk spiller gør sit indtog på markedet. Danske virksomheder har kendt til konkurrencen længe og derfor er web-handel i dag en naturlig og målrettet del af de fleste virksomheders forretningskoncept. Og virksomhederne er naturligvis klar til at tage konkurrencen op. Hvis man ikke kan slå konkurrenterne på prisen, så må man jo hive begreber som god service, rådgivning og kvalitet op af hatten.
Artiklen er en del af temaet Lederen.