Digitalisering ændrer vores virksomhed
Der har gennem en årrække været målrettet fokus hos anlægsgartnerfirmaet Malmos A/S i Roskilde på digitalisering af arbejdsprocesserne.
- Inden vi startede vores digitaliseringsrejse for 6-7 år siden, var vi ekstremt papirdrevet og med manuelle processer overalt i forretningen. Men sådan er det ikke mere. I dag har vi digitaliseret hvert led i forretningen, og har samtidig skabt tværgående samarbejde mellem processer, mellem afdelinger og mellem medarbejdere i virksomheden.
Det fortæller Michael Gøthche, økonomichef hos Malmos, som har godt 100 medabejdere.
OVERVEJ LANGSIGTET IT-PLAN
Økonomichef Michael Gøthche og Malmos A/s har de sidste 6-7 år været ud på en store, digital rejse. Og rådet til andre, som står overfor sådan en rejse er klart:
– Man planlægger, prioriterer, søger hjælp, afsætter ressourcer – både mennesker og penge – og man overvejer en mere langsigtet IT-plan. Den langsigtede plan skal sikre, at når man tager fat i hvert led og digitalisere i små bidder, så lægger men ikke små fælder for sig selv, men sikrer fremtidens IT-platform, siger Michael Gøthche.
– I dag har vi digitaliseret hvert led i forretningen, og har samtidig skabt tværgående samarbejde mellem processer, mellem afdelinger og mellem medarbejdere i virksomheden, siger Michael Gøthche, økonomichef hos Malmos A/S i Roskilde.
- Vi stræber fortsat efter optimeringsmuligheder og brug af digitale redskaber til at effektivisere vores daglige arbejdsgange og processer. Som ledelse har vi klart lettere ved at give information, om det så er direkte beskeder, videohilsner eller anden vigtig information. Jeg tror, at hvis vi ikke havde været så digitale, så ville vores medarbejdere og samarbejdspartnere finde os oldnordiske og uinteressante, mener Michael Gøthche.
Kunstigt åndedræt
- Når det er sagt, så er det stadig vigtigt for os, at vi fastholder og vedligeholder vores sociale aspekt. Det skal være "let" at gå op og spørge om ens lønseddel - også selvom al normal kommunikation foregår via APP, mobil og/eller telefonopkald/Teams etc. Især det sidste halve år har vi kunne mærke en markant ændring i samarbejdsformen grundet COVID-19.
Det har gjort at online møder virkelig har fået kunstigt åndedræt, tvunget flere generationer den vej og IT-modnet mange mennesker til at bruge IT anderledes, fremhæver Michael Gøthche.
Han lægger ikke skjul på, at Malmos A/S ønske, at kunden skal opleve virksomheden som førende.
- Det har gjort, at det ikke kun er selve det afleverede projekt, der skal være top, men også det omkringlæggende - for eksempel kvalitetssikring, drift og vedligeholdelsesplaner, styring af projektet, tidsplaner, kommunikation, styring af ekstraarbejde o.a. Ved at være digitale har det givet os et langt bedre overblik over sagerne, og vi har samtidig kunne se optimering i vores indtjening, fortæller Michael Gøthche.