23948sdkhjf

Danske rådgivere står bag ny svensk bro

Österdelälvens nye signaturbro skal projekteres af et team bestående af ingeniørvirksomheden Cowi, broarkitekterne Dissing og Weitling og Arkitema på landskabsdelen. Og opgaven består af hele to broer.

Den nye Oxbergbro samt en separat vejbro skal afløse en af Sveriges få tilbageværende, fuldt kombinerede vej- og jernbanebroer, som spænder over Österdelälven, nord for Oxberg i Dalarne.

- Udover statikken og de specielle hensyn der tages ved projektering af en jernbanebro, er et af projektets særlige ingeniørmæssige udfordringer Österdalälvens vandgennemstrømning, som giver kraftig erosion omkring broens understøtninger. Indpasning i områdets topografi, hensynet til vandmiljøet og områdets unikke natur og dyreliv på begge sider af elven under og efter selve udførelsen er af stor betydning, forklarer Niels Bitsch, projektdirektør hos Cowi A/S, i en pressemeddelelse.

- Desuden har vi arbejdet med at projektere en relativ enkel stålkonstruktion, som er vedligeholdsvenlig, og som kan fabrikeres og monteres i en smidig og effektiv proces, tilføjer han.

Svensk erfaring
Cowi og Dissing og Weitling har igennem flere årtier arbejdet sammen om skræddersyede bro- og mobilitetsløsninger i mange skalaer, miljøer og lande.
I Sverige står teamet således bag Botniabanen langs østkysten i nord og begge firmaer er involveret i arbejdet med Munksjöbroen i Jönköping, Hisingbroen i Göteborg samt Skuru broen ved Stockholm.

Vasaløbets rute
Ifølge Jesper B. Henriksen, partner og arkitekt hos Dissing og Weitling, bliver brodesignet enkelt og raffineret i sit formsprog.

- Broen får et dynamisk udseende, der gør, at den falder naturligt ind i omgivelserne og taler ind i stedets historie og position i forhold til et verdenskendt langrendsløb, siger han i pressemeddelelsen.

I begrundelsen for valget af det danske brodesign, udtaler juryen blandt andet:

- "Kinetik" er et helstøbt forslag, hvor form, konstruktion og realiserbarhed er vægtet lige, og som vidner om et meget vellykket samarbejde mellem arkitekt og ingeniør. De to broer er udformet som en arkitektonisk helhed og udgør på afstand en smuk silhuet - men de er også gennemarbejdet ned i mindste detalje og har kvaliteter selv i den nære skala.

Oxbergbroen skal efter planen stå færdig i 2024. Kaptain

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158