Betonproducent savner politiske incitamenter
2
Billeder
Unicon præsenterede sine første hybride betonbiler på byggepladsen ved Postbyen i København. (Fotos: Jesper B. Nielsen)
Både transport- og byggebranchen er klar over, at de er nødt til at tage fat på de investeringer i "grønne" køretøjer.
- Vi vil gerne rulle disse hybride betonbiler ud i større skala; men det er ikke muligt for os eller vores kunder at finansiere det alene, fortæller logistikdirektør Christian Elleby fra Unicon.
Han håber på, at politikerne vil komme på banen med hjælp i en eller anden form.
- Hvis der politisk var mere bevidsthed om at skabe incitamenter, ville vi hurtigt komme længere, mener han.
Unicon tog i midten af august to nye hybridbiler i brug i København. De hybride betonbiler er af modellen Volvo FM 430 8x4, mens opbygningen er en Liebherr ETM 1005 F L.
Der er tale om en plug-in hybrid løsning med et 32 kWh batteri, der driver tromlen, mens bilen kører på HVO-brændstof, som udleder 90 pct. mindre CO2.
"First mover"
Med bilernes el-drevne tromler kan man aflæsse beton med lastbilmotoren slukket. Den el-drevne aflæsning halverer støjniveauet med 3-5 dB. De hybride betonbiler estimeres til at have et reduceret CO2-aftryk på 93 procent i gennemsnit sammenlignet med almindelige betonbiler.
- Mange transportvirksomheder vil gerne være med på den grønne bølge; men som det er nu, får man ingen fordele ved at være "first mover". I udlandet er det lidt anderledes, fortsætter Christian Elleby.
- I Norge kan man få støtte til at lave en elektrisk løsning, hvor både betonblander og lastbilen er elektrisk. Sådan et køretøj ville koste omkring 2,5 millioner kroner mere end en almindelig betonbil. I Norge kunne man få omkring en million kroner i støtte. Så bliver merprisen på 1,5 millioner kroner mere spiselig, siger han.
Det skal batte noget
Christian Elleby peger på, at i Schweiz skal man betale en vejbenyttelsesafgift efter tilladt totalvægt og det antal kilometer, man kører.
- For sådan en betonbil ville vejbenyttelsesafgiften løbe op i ca. 1,2 millioner kroner i bilens levetid på otte år. Den slipper man for, hvis man kører i en elektrisk lastbil. Men vi har deværre kke sådanne incitamenter herhjemme, understreger han.
- Man har i regeringens klimapartnerskaber skævet til Tyskland, hvor man har nogle ordninger, der giver 40.000 euro i støtte til rent eldrevne lastbiler over 12 tons; men det er ikke nok.
- Hvis vi vil dette her i Danmark, bliver vi nødt til at få en politisk dialog om, hvordan vi kommer videre.
Større totalvægt
- Det kunne for eksempel være at give tilladelse til større totalvægt på disse 4-akslede hybride betonbiler. De er godkendt til 32 ton totalvægt; men man vil med lethed kunne øge det til 36 ton.
- Jeg kan godt forstå, at der er nogle problematikker omkring vejslid. Jeg ved også, at man herhjemme har en arbejdsdeling, hvor Færdselsstyrelsen tager sig af køretøjerne, og Vejdirektoratet er ansvarlig for vejene; men det nytter ikke, at man står fast på sine positioner.
- Ved at begunstige de miljørigtige løsninger, kunne man skabe nogle incitamenter, så vi lettere kan komme i gang med investeringerne.
Alle vil gerne
Jeg tror, at politikerne rigtig gerne vil dette her. Befolkningen vil også rigtig gerne. I bund og grund tror jeg også, at transportørerne gerne vil. Vi sidder bare alle sammen og spørger: Hvordan kommer vi videre? Hvordan får vi det til at hænge sammen - også økonomisk? Alle vil gerne, men vi bliver nødt til at få en politisk dialog med politikerne, slutter Christian Elleby.
Læs politiske reaktioner: Positive signaler fra Christiansborg