Femern-arbejdere kræver overenskomst: Konflikt ender i Arbejdsretten
Det trækker op til konflikt omkring danmarkshistoriens største anlægsprojekt, Femern-forbindelsen.
Årsagen er, at medarbejderne på byggeriet af den faste tunnelforbindelse på tredje måned står uden overenskomst.
På den ene side af konflikten står den danske fagbevægelse, som kræver danske løn- og arbejdsvilkår på det gigantiske byggeri. På den anden side står det hollandske konsortium Fehmarn Belt Contractors (FBC), der har kontrakt på første del af Femern-forbindelsen.
Ifølge medierne Fagbladet 3F og A4 Arbejdsliv er langvarige overenskomstforhandlinger stødt på grund og er nu på vej i Arbejdsretten. Alt imens bygger entreprenørerne i FBC videre på projektet til knap 53 mia. kr. uden overenskomst.
- Det betyder, at det største statsfinansierede byggeprojekt, vi nogensinde har haft herhjemme, lige nu foregår på uregulerede vilkår, der ligger langt fra, hvordan vi i Danmark ønsker at indrette vores arbejdsmarked, siger Bjarne Jensen, der er næstformand for 3F Lolland til Fagbladet.
- Femern-projektet foregår for danske skattekroner, så vi må som samfund have en forventning om, at det foregår under ordnede forhold, hvor vi kan håndhæve et godt arbejdsmiljø og sætte ind over for underbetaling og social dumping, siger han.
Demonstration i morgen
Sammen med en række andre fagforbund har 3F indkaldt til en stor demonstration onsdag morgen i Rødbyhavn på Lolland, hvor de store maskiner er ved at gøre klar til den 18 kilometer lange sænketunnel, der skal forbinde Danmark og Tyskland.
Til demonstrationen vil 3F, Dansk Metal, Dansk El-Forbund, Blik- og Rørarbejderforbundet og et stort antal fagligt aktive kræve overenskomst på Femern-projektet.
Fagforbundene har siden februar forhandlet om en overenskomst for løn- og arbejdsvilkår med de to hollandske entreprenører Van Oord Dredging og Boskalis International, der tilsammen udgør FBC-konsortiet.
I maj var parterne blevet enige om en overenskomst, som blot manglede en underskrift, men FBC og konsortiets danske hovedforhandler sprang fra i sidste øjeblik, fordi de ikke kunne få deres krav om arbejdstid med i overenskomsten.
Ifølge 3F krævede FBC nogle arbejdstider på milliardprojektet, som ligger helt uden for de danske bestemmelser om arbejdstid, og det ville fagforbundene ikke være med til.
Det betyder, at omkring 30-35 ansatte hos de hollandske entreprenører nu på tredje måned arbejder op til 28 dage i træk i 12-timers vagter på Femern-projektet.
Fagforbundene varslede i juli konflikt mod FBC-konsortiet, men sagen skal først i Arbejdsretten den 28. september, hvor dommerne skal tage stilling til, om FBC er den rette part at føre konflikt mod.
Den danske model
Selv om FBC i månedsvis har forhandlet om vilkårene for de ansatte på Femern-byggeriet, så mener de nemlig nu, at de ikke er den rette part at rette konfliktvarsel og overenskomst krav mod, fordi de alene er et “administrationsselskab”.
Fagbladet 3F har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Fehmarn Belt Contractors og konsortiets danske advokat, Michael Møller Nielsen.
Hos Femern A/S håber kommunikationschef Morten Kramer Nielsen, at der kommer en aftale mellem FBC og 3F og de øvrige fagforbund.
- Den danske model indebærer, at forhandlingerne foregår mellem FBC som arbejdsgiver og 3F som repræsentant for lønmodtagerne. Der kan ikke stilles krav om overenskomst i kontrakten på grund af EU-lovgivning, men vi fører et konsekvent tilsyn med overholdelsen af alle vilkår vedrørende løn, arbejdsvilkår og boligforhold som forudsat i kontrakterne, lyder det i et skriftligt svar.
Femern A/S understreger videre, at de har etableret egen tilsynsenhed til at holde øje med løn- og arbejdsvilkår på det enorme anlægsprojekt.
Artiklen er en del af temaet Femern.