23948sdkhjf

Erfaren dansker bag tysk satsning

Den tyske producent Wacker Neuson har med ansættelsen af sin nye danske general manager , Anders Gøthe, valgt at opsplitte det skandinaviske marked, således at Anders Gøthe udelukkende skal koncentrere sig om det danske marked.

- Det er en rigtig fornuftig disposition, for der er stor forskel på, hvordan de skandinaviske markeder hver for sig er indrettet, siger Anders Gøthe til Licitationen Byggeriets Dagblad, da vi besøger ham i hovedkontoret i Fredericia.

Han ved, hvad han taler om, for den 43-årige general manager kommer til Wacker Neuson fra en stilling i britiske JCB, hvor han havde den overordnede kontakt til nøglekunder på ti markeder.

Før det var han i udlejningssektoren, med BMS og senere en årrække i Cramo i baggagen. Derfor ser han frem til at kunne koncentrere sig om det danske marked, og til at være tættere på kunderne.

- Wacker Neuson har et meget stærkt program af maskiner. Ikke mindst gælder det elektriske maskiner, som vi ser en meget stor fremtid i. Og vi satser meget på en effektiv service og en høj kvalitet i det, vi leverer, siger han.

To lokationer
Wacker Neuson har hovedkontor i Fredericia, men har også en afdeling i Roskilde, og fra begge steder kører servicebiler ud og hjælper kunderne:

Bag om Wacker Neuson

Wacker Neuson er tysk, og har produktion flere steder i verden, men hovedkontor i München. Koncernen er i de senere år vokset kraftigt, og flere opkøb har fundet sted, fordi man gerne vil være totalleverandør af mindre entreprenørmaskiner. Det gælder således Neuson og det andet tyske mærke, Weidemann. Sidstnævnte forhandles i Danmark af Stemas, der er en del af JMM gruppen.

Wacker Neuson havde tidligere Erik Høi som chef. Han kom fra Ramirent, hvis danske aktiviteter nu er solgt. Da Erik Høi forlod Wacker Neuson, var firmaet en tid underlagt den svenske importør, men nu er Anders Gøthe sat i spidsen for de danske aktiviteter med reference direkte til Tyskland.
De danske aktiviteter beskæftiger 27 medarbejdere i de to afdelinger i hhv. Fredericia og Roskilde.

- Vi skal dog have udbygget vort servicenet. Det bliver et fokusområde i den kommende tid, for vi skal være på pletten meget hurtigt, når der opstår et problem hos kunden. Der kan vi godt blive skarpere, så det vil vi arbejde med meget, siger han.

Et andet område er at man gerne vil udvikle samarbejdet med kunden, så man kommer lidt tættere på. Det handler om at konceptet for leveringen af maskinerne og den efterfølgende service, skal passe til den pågældende kunde.

- Vi vil gerne i tæt dialog med kunden for at komme frem til den løsning, der passer bedst til ham. Lade ham koncentrere sig om det han er bedst til, og så lade os tage os af maskinerne, så de hele tiden kører optimalt, siger han.

El er et stort kundeønske
Efterspørgslen på de elektriske maskiner er stærkt kundedrevet, hvilket blandt andet skyldes de stigende krav fra kommuner og myndigheder til emissioner, især i byerne.

- Her er Wacker Neuson absolut et af de stærkeste kort, når det kommer til eldrift. Vi har elmaskiner inden for de fleste kategorier af maskiner, lige fra de små stampere over vibratorer til gravemaskiner og læssemaskiner, siger han, og tilføjer at det jo er noget som også udlejningsselskaberne kigger meget på.

- Der er slet ingen tvivl om, at eldrevne maskiner vil være stort i fremtiden. Kravene til rene maskiner stiger, og teknisk set er de blevet meget stærke, og Wacker Neuson er meget langt fremme med denne teknologi. Derfor har jeg ret store forventninger til denne produktgruppe, siger Anders Gøthe.

Både store og små
Mærket er også langt fremme, når det gælder telematik i maskinerne.

Ny elektrisk minigraver

For få dage siden kunne Licitationen Byggeriets Dagblad fortælle, at Wacker Neuson er på banen med endnu en lille elektrisk maskine, nemlig minigraveren EZ17e. Dermed har Wacker Neuson elektriske modeller i samtlige sine produktgrupper, som rangerer fra de helt små stampere og vibratorplader til gravemaskiner og læssemaskiner.

- Maskinerne kan i dag overvåges på en række funktioner, som kan være med til at gøre hverdagen mere effektiv, og at vi samtidig undgår mest mulig downtime for kunden. Det er vigtigt for maskinerne skal helst holdes i gang, siger han.

Anders Gøthe understreger, at der er plads til både den store kunde og den lille kunde:

- Der er ikke forskel på det serviceniveau, en større og en mindre kunde får her hos os. Vi vil meget gerne i dialog med alle vore kunder om, hvordan vi kan supportere dem bedst muligt. Og er der noget vi har behov for mere viden om, så har vi en meget stærk supportbase i München og i Hamborg.

Anders Gøthe vil i den nærmeste fremtid forstærke indsatsen på salg og service. Han vil i et vist omfang tage ud til kunderne for at lære dem og deres behov at kende. Han har bopæl i Køge, men er i Fredericia flere dage ugentligt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

2.165