23948sdkhjf

60 millioner til landstrøm i Aarhus og København

Både i København og Aarhus arbejdes der på at etablere landstrøm, så krydstogtskibene kan tilsluttes elforsyningen i land, mens de ligger til kaj.

Nu får By & Havn i København og Aahus Havn en hjælpende hånd.

EU har netop afsat 60 mio kroner til etablering af landstrømsanlæg i Aarhus Havn og Københavns Havn.

- Der er ingen tvivl om, at denne hjælpende hånd fra EU vil være med til at sætte farten op på vores muligheder for at projektere og etablere landsstrøm i København, siger administrerende direktør i By & Havn, Anne Skovbro.

Hun fortæller, at man i København kigger på Langelinje og Oceankaj i Nordhavn, som mulige placeringer af landstrømsanlæg. 

I Aarhus skal pengene gå til etablering af landstrømsanlæg til Molslinjens færger og et anlæg til krydstogtskibe. Det første anlæg skal tages i brug, når den nye færgeterminal er i drift, mens landstrøm til krydstogt er under teknisk afklaring.

Det oplyser Janne Greve fra Aarhus Havn.

Hvordan de 60 millioner fordeles mellem København og Aarhus er ikke afklaret endnu, men der pågår en forhandling med EU, som først afsluttes til oktober.

Aarhus Havn oplyser dog at der fra den østjyske hovedstad er anmodet om 10,4 millioner kroner. 

De 60 millioner kommer som følge af, at EU’s medlemsstater i denne uge godkendte EU-Kommissionens forslag til støttetildelinger fra EU’s infrastrukturfond, Connecting Europe Facility (CEF). I den forbindelse er der samlet set tildelt støtte på 406 millioner kroner til fire danske projekter, hvoraf de 60 altså går til landstrømmen.

Der udover er der også tildelt støtte for cirka 317 millioner kroner til etablering af en ny Storstrømsbro, mens jernbanen mellem Ringsted og Femern, der er et led i Femern Bælt-projektet, modtager cirka 29 millioner kroner i støtte. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125