23948sdkhjf

Sønderjysk entreprenør skal sikre Ny Lillebæltsbro

Ommen & Møller er udførende hovedentreprenør på renoveringeb af den Ny Lillebæltsbros stålkonstruktioner, som løber i 2020 og 2021. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse. 

I år arbejdes der fra slutningen af maj til og med oktober. I 2021 genoptages arbejdet fra maj til og med september. 

Renoveringen omfatter først afrensning af nedslidt overfladebehandling på stålkassedragerens spidsplader, sidetårnskonstruktioner, låseklemmer og penduler og derefter påføres ny korrosionsbeskyttende overfladebehandling. 

– Vi skal afrense og male broens stålkonstruktioner fra belægningskanten ved autoværnet til brokassens yderkant. Det vil sige, at vi vil arbejde i broens yderside, forklare Peter Holt, fagprojektleder i Vejdirektoratet, i pressemeddelelsen.

Mere om arbejdet:

Stålkonstruktioner på Ny Lillebæltsbro skal males i 2020 og 2021. 

4.000 kvm stålkonstruktioner skal males. Malingen forventes at holde 25-40 år. 

Arbejdet udføres fra ultimo maj til ultimo oktober 2020, og fra maj til og med september 2021.

– Arbejdet er tilrettelagt, så vi i år vil arbejde i broens vestgående retning fra Fyn mod Jylland. Til næste år skal vi så over i den modsatte side og arbejde, uddyber han. 

Arbejdet udføres i deletaper og starter på hængebroens sidefag ved Fyn. I takt med fremdriften vil arbejdet bevæge sig over hovedfaget og afsluttes ved sidefaget mod Jylland. Deletaperne udgøres af arbejdsstrækninger på cirka 150 meter ad gangen. 

– Arbejdet bliver udført fra stilladser, når broens kabelklemmer, penduler og sidetårnskonstruktioner skal renses og males, og ved broens spidsplader kommer arbejdet til at foregå fra indkapslede malerbokse, siger Peter Holt. 

På grund af renoveringen er det nødvendigt at frakoble forsyningen til flere af broens installationer. Derfor vil broens projektører, nødtelefoner og vejrstation være midlertidigt ude af drift, mens arbejdet står på. 

Vejdirektoratet har i planlægningen af projektet tilstræbt, at trafikanterne generes mindst muligt. Arbejdet er planlagt således, at den tunge vognbane kun inddrages uden for morgenmyldretiden, og kun når det er nødvendigt for arbejdets udførelse.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.129