Corona skubber byggebranchen i en mere digital retning
Coronakrisen skubber på den digitale udvikling i byggebranchen.
I en undersøgelse fra Molio svarer flere end 7 af 10 adspurgte virksomheder, at flere medarbejdere i virksomheden nu arbejder digitalt på grund af krisen.
Samtidig svarer 9 af 10 virksomheder, at de forventer at fortsætte brugen af digitale værktøjer, når corona-krisen engang i fremtiden er ovre.
- Corona-krisen sender rystelser igennem hele vores samfund, og som vi har set andre steder i verden, er det nogle gange de udefrakommende påvirkninger, der får skabt de varige ændringer. Så selvom vi altså står i en svær situation lige pt, så tyder det på, at krisen kan få udbredt et mere digitalt mindset i byggeriet, som vil have stor gavn på både kort og langt sigt, fortæller Christina Hvid, der er administrerende direktør i Molio, som står bag undersøgelsen.
Fakta om undersøgelsen: Undersøgelsen er foretaget af Seismonaut for Molio og er baseret på 443 besvarelser fra virksomheder i byggeriet. Besvarelserne er indsamlet i perioden fra og med 1. april til og med 13. april 2020. |
Et digitalt momentum
De positive følger ved en højere grad af digitalisering afspejles også i undersøgelsens resultater. Her tilkendegiver 8 ud af 10, at brugen af de digitale værktøjer og løsninger har gjort det muligt for dem at udføre deres arbejde og derved medvirket til at fastholde det samme aktivitetsniveau som før krisen.
Flere end 6 ud af 10 vurderer ligefrem, at brugen af digitale værktøjer har medvirket til at forøge effektiviteten.
Det er især de digitale kommunikations- og fildelingsprogrammer, der har fået bredere anvendelse i byggeriet, men også mere anvancerede og branchespecifikke værktøjer er blevet anvendt mere end før krisen.
- Det peger på, at vi er i en situation, hvor vi som branche er motiverede og har et digitalt momentum, som kan føre til at vi ikke kun bliver stærkere på værktøjer til kommunikation og administration, men også til nogle af de mere komplekse teknologier, som kræver mere i begyndelsen, men som hurtigt kan yde et større bidrag til både den enkelte virksomhed og branchen som helhed, fortæller Christina Hvid.