23948sdkhjf

Parkeringskælder på Kronløbsøen er et skridt nærmere

Tunnelarbejdet til øens parkeringskælder er begyndt

Det er et af de helt store anlægsprojekter herhjemme, som NCC er begyndt på med anlæggelsen af Kronløbsøen i København

Der bliver tale om en helt ny ø med 233 boliger og et parkeringsanlæg med plads til 1.100 biler fordelt på fire etager under jorden.

Arbejdet arbejdet med at etablere den 25 meter lange tilkørselstunnel fra Fortkaj til Kronløbsøens parkeringskælder gik i gang i starten af februar

- Vi har valgt at bygge tunnelen nu, så vi i løbet af relativt kort tid kan køre rundt om hele byggepladsen på den nye ø. Så snart arbejdet med tunnelen er afsluttet, etablerer vi en asfalteret kørevej på Kronløbsøen, fortæller produktionsdirektør Claus Munk Petersen fra NCC til datterselskabet Hercules Funderings hjemmeside.

Tunnelarbejdet betyder også, at der skal spunses. Tunnelen er cirka tre meter høj og otte meter bred og består af vandtæt beton. Når tunnelen rammer parkeringskælderen sker det otte meter under havets overflade.

- Først etablerer vi en egentlig byggegrube, og derfor banker vi noget spuns ned. Herefter graver vi ud til selve tunnellen, og samtidigt sænker vi grundvandet, forklarer Claus Munk Petersen til Hercules Funderings hjemmeside.

Hercules Fundering benytter en rammemaskine til arbejdet, hvor gravemaskiner hjælper til. Desuden bliver der boret jordankre ind i undergrunden.

Kronløbsøen etableres mellem Sundmolen og Fortkaj i København, hvor vandet tidligere var op til ni meter dybt, og er et projekt til 1,1 mia. kr. i anlægssum, der først er færdigt i slutningen af 2023.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109