23948sdkhjf

Vejentreprenør sætter grønt aftryk med ny CO₂ venlig belægning

Miljø og klima stod højt på dagsordenen for nylig på Vejforum konferencen i Nyborg.

Infrastruktur, veje og trafik er en del af udfordringen blandt andet på grund af CO₂ belastningen og brugen af råstoffer. Men en ny teknologi kan være med til at mindske råstofforbruget og CO₂ udledningen markant.

På Vejforum præsenterede Mike Marshall, director Recycling Products fra Wirtgen, BSM - Bitumen Stabiliseret Materiale teknologien, og efterfølgende kunne divisionsdirektør i Arkil, Lars Kim Jørgensen, løfte sløret for, at Arkil går en mere klimavenligere vej i 2020.

Arkil har nemlig investeret i en ny maskine, der giver nyt liv til nedslidte og gamle veje med 100 procent genbrug af den gamle asfalt og med mindst 90 procent mindre CO2 udledning.

Klar til sæsonstart
Den nye BSM genbrugsfræser leveres til den kommende asfaltsæsons opstart, og forventningerne til den nye maskine og til alternativet til konventionelle vedligeholdelses- og genopbygningsmetoder er store.

Fræseren er den første af sin art i Nordeuropa. Det særlige ved BSM-fræseren er, at den kan fræse gammel og revnet asfalt op, tilsætte ny skumbitumen sammen med lidt cement eller kalk, og så får man et nyt bærelag, der kaldes BSM.

BSM udlægges efterfølgende af en traditionel asfaltudlægger og skal komprimeres med nogle store tromler, men alt sker i en arbejdsgang.

Stor reduktion
Metoden udmærker sig ved, at det er 100 procent genbrug af den eksisterende asfalt, og der er en kæmpe besparelse på råstoffer og energi i forhold til traditionel løsning med asfaltproduktion, transport og udlægning.

- Vi kan allerede nu se, at man sparer mindst 90 procent CO2 ved produktion af ét ton BSM i forhold til produktion af ét ton asfalt. Hertil kommer der også besparelse på transport af asfaltmaterialer samt udvinding og transport af råstoffer i form af granit fra Norge eller Sverige eller danske grusgravmaterialer, fortæller divisionsdirektør i Arkil, Lars Kim Jørgensen og fortsætter

- Råstoffer bliver en mangelvare i fremtiden. Vi er storforbrugere af råstoffer, og det kan ikke blive ved, når genbrug, energi og miljø står øverst på verdensdagsordenen. Asfaltbranchen henter i gennemsnit op mod to millioner tons granit om året fortrinsvis fra Norge, som skal transporteres med skib og lastbiler. Med maskinen undgår vi at sprænge bjerge væk og grave huller i DK og køre den gamle asfalt tilbage til asfaltværkerne. Desuden har mange kommuner i forvejen opfræset asfaltmateriale til rådighed, som med fordel kan blandes med skumbitumen og cement og genbruges på egne veje, forklarer Lars Kim Jørgensen.

Der skal dog stadig bruges varmblandet asfalt i fremtiden, da den nye BSM-belægning altid skal afdækkes med et nyt asfaltslidlag eller anden overfladebehandling.

Kæmpe potentiale
Asfaltmaskinen skal bruges til at renovere udslidte og gamle veje.

Maskinen kan udlægge cirka én kilometer BSM materiale om dagen, og den leveres med fræsevalser på henholdsvis 2,35 meter 3,20 meter og 3,80 meter, som kan fræse ned i 25 centimeters tykkelse.

- Det betyder, at vi kan tage hele kørebaner på en gang, forklarer Lars Kim Jørgensen, der tilføjer, at maskinen kan suppleres med traditionel asfaltfræser, hvis vejen er bredere. Samtidig kan metoden spare bilisterne tid, fordi asfaltfræseren lægger den nye asfalt på med det samme. Det betyder, at bilisterne kan få lov til at køre med det samme, og man sparer kørslen frem og tilbage for at varme asfalten op.

- Med over 70.000 kilometer kommuneveje - hvoraf mange er nedslidte og utidssvarende - er der et generelt behov for at renovere, modernisere og evt. udvide vejnettet på en miljømæssig forsvarlig og effektiv måde. Med vores maskine kan man forvente et stærkt og langtidsholdbart bærelag og samtidig en besparelse i anlægsudgifterne på mellem 20-40 procent, understreger Lars Kim Jørgensen over for Licitationen Byggeriets Dagblad.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094