Ny hybrid-graver er en sparegris
For entreprenører handler det ikke mindst om lav CO2-udledning og lavt brændstofforbrug, når der skal vælges nye entreprenørmaskiner. Også for entreprenør Thomas Nørgaard i Viborg, som har købt sig den nyeste model af Komatsus hybridgravemaskine HB215LC-3.
- I forhold til den maskine, som den nye Komatsu har erstattet, sparer vi 50 procent i brændstof. Ja, den er nede på halvt forbrug med en besparelse på mellem otte og ti liter diesel i timen. Det er ikke helt ligegyldigt for bundlinjen, når året er omme.
Entreprenørfirmaet Thomas Nørgaard ApS har godt 60 medarbejdere og har en bred vifte af opgaver på arbejdsplanen. Hovedvægten ligger på belægningsarbejde, støbeopgaver og ikke mindst kloakarbejde af enhver art. Torben Nørgaard ser da også gode muligheder med den nye gravemaskine til kloaksepareringer i byer.
Hybrid-Komatsu’en er også med til at give os en grøn profil. Dels fordi den altså bruger væsentligt mindre brændstof og dermed udleder mindre CO2. Og dels fordi den ikke rigtig siger noget. Maskinen laver stort set ingen støj. Det er en stor fordel netop, når vi arbejder inde i byer. Både maskinføreren og håndmanden, der går ved siden af maskinen, er så i øvrigt også rigtig godt tilfredse, fortæller Torben Nørgaard.
Maskinfører Jan Ibsen har også haft en bemærkning til chefen om hastigheden med HB215LC-3.
- Den er meget hurtigere end den tidligere maskine. Endda voldsomt meget hurtigere, siger Viborg-entreprenøren.
Optimeret hydraulik
Komatsus hybridsystem opsamler elektrisk energi, når der krøjes med maskinen. Den traditionelle hydrauliske krøjemotor er erstattet af en elektrisk motor, og det giver både den hurtigere krøjning og mindre forbrug af diesel. Hver gang, der krøjes, ryger der så at sige ny elektrisk energi i tanken til både krøjemotoren og til at hjælpe maskinens almindelige motor.
- I den nye HB215LC-3 er hydraulikken yderligere optimeret ved kombinerede bevægelser i forhold til den foregående generation af maskinen. Det giver både hastighed og bedre fornemmelse hos maskinføreren. Den lave emission fra motoren opnås ved hjælp af AdBlue og katalysator, men uden partikelfilter, forklarer produktchef Kasper Vissing hos Scantruck.
Hybrid-graveren har Komatsus sikkerhedssystem Komvision med kameraer hele vejen rundt og med forskellige views i monitoren i kabinen.
En viskose-kobling på kølervingen giver sin del til det lavere støjniveau og den forbedrede brændstoføkonomi.
Sigh