23948sdkhjf

Store maskiner kan næsten gå på vandet

Kystsikring og havneanlæg er man specialister i hos vestjysk entreprenør, der ejes af landets største entreprenørfirma

Den omfattende udvidelse af havnen i Frederikshavn er ét af de store projekter, hvor land møder vand, som VG Entreprenør A/S fra Lemvig er i gang med at løse:

- Vores fokus er havnebyggeri, kyst- og klimasikring. Ikke mange er lige så specialiserede som os, fortæller adm. direktør Uffe Larsen i en pressemeddelelse.

- Men vi er gode til det, vi arbejder med, og som et selskab i Aarsleff-koncernen er vi en del af noget større. Deres størrelse gør, at vi er med på flere af de store havnebyggerier rundt omkring i Danmark. Det er godt for både vores ’storesøster’ og os, at vi kan de ting sammen.

Det fortæller firmaet om i en pressemeddelelse sammen med deres maskinleverandør, H.P. Entreprenørmaskiner A/S.

Foruden at være i Frederikshavn, hvor man har investeret i en nu 100 tons tung Hitachi ZX890LCH-6, der er ombygget specielt til store vanddybder og ekstra tunge løft, arbejder VG Entreprenør A/S på havnene i Rønne og Hanstholm. De skal begge udbygges, og dertil kommer et større projekt på stranden ved Esbjerg, hvor lystbådehavn og kultur skal flyttes til et nyanlagt område nord for havnen.

Samtidig skal der etableres en havne-ø inde i lystbådehavnen, og havnen skal have en sluse som værn mod højvande.

- Vi mærker, at der er mere brug for vores ydelser i takt med, at vejret bliver mere ekstremt. Nu er der ikke alene brug for kystsikring, men også klimasikring mod vand, der kommer nedefra. Grundvandsspejlet stiger, så vi vil få flere vådområder i Danmark, siger Uffe Larsen videre.

Etape 2 startet i Frederikshavn
Fotos viser arbejdet på etape 2 af havneudvidelsen i Frederikshavn.

Her er VG Entreprenør A/S nu gået i gang med 900 meter mole, 400 meter kaj, og håndtering af over to millioner kbm uddybningsmateriale:

- Havnen har fået en lejer ind, der kræver et større areal, mere vanddybde og mere kaj. Så vi har kun lige fået afleveret etape 1, så skal der startes på etape 2, som vi har forberedt grundigt og nu har et års tid til, forklarer Uffe Larsen.

- Det kendetegner de projekter, vi arbejder med, at de tager tid. Rønne varer til oktober 2019, Hanstholm til december 2020, så det er nogle langvarige projekter, vi er på med vores store Hitachi-maskiner som den nye ZX890LCH-6. En solid og stærk maskine, som er modificeret med længere arm og bom, plus cirka 20 tons ekstra kontravægt bagpå. Det betyder, at gravemaskinens rækkevidde nu er 21 meter, så den kan nå ned på store vanddybder og hente tonstunge sten op.

- Vi har i forvejen en Hitachi ZX870LCH-5B, der er specialbygget til vores opgaver, og som med 155 tons er den største landbaserede gravemaskine i Danmark. Den kører upåklageligt og kan ikke undværes. Så den skal ikke afløses af den nye ZX890LCH-6, som også er en idéel maskine for os, men hvor fokus er mere på rækkevidden. De 21 meter er vigtige.  

Havneudvidelse i stor skala
- Vores del af udvidelsen i Frederikshavn er mest stenarbejde, fortæller Emil Hundebøl, entrepriseleder på havnen for VG Entreprenør A/S.

- Flere moler skal genbruges, så der skal hentes mange sten op, tiføjer han.

- Inden vi går i gang med en mole, ved vi nogenlunde, hvad der er muligt at genbruge. Det er enkelt at se på tegningerne, hvilke materialer der er bygget ind i den. Noget andet er at få det til at ske i virkeligheden, for hvad kan vi lykkes med at få gravet op? siger Emil Hundebøl

- På etape 2 skal der først fjernes 210 meter af den gamle nordmole, og mere skal så fjernes senere. På etape 1 blev der bygget en ny nordmole, og noget af den bliver der alligevel ikke brug for. Så noget, der er anlagt for måske 1 år siden, skal allerede op igen.

Hele udvidelsen vil efter planen tage omkring 4 år, og på etape 2 er VG Entreprenør A/S i gang med at opgrave cirka 1500 meter stenmole, hvorefter der skal anlægges en ny, 940 meter lang mole:

- Den nye mole kommer til at indramme 16 hektarer nye havnearealer, som blandt andet vil bestå af 950.000 m3 sand. En pram fra Rohde Nielsen A/S kommer og pumper sandet ind i området. Samtidig uddyber de sejlrenderne og langs kajerne inde i havnen, forklarer Emil Hundebøl.

- På etape 1 blev der etableret 33 hektarer, og mange forskellige virksomheder har brug for at ligge på en havn. De fleste nye arealer er allerede udlejet, og der kommer blandt andet et område til ophugning af boreplatforme under miljømæssigt forsvarlige forhold.

Kvalitet og miljø afgørende
Ifølge firmaet VG Entreprenør går man efter kvalitet og tænker samtidig på miljøet med hensyn til CO2-udledning og andet. Det er de to vigtigste ting, når man vælger maskiner,
- Vi er miljøcertificerede, og en certificering skal holdes ved lige.
- Der skal gøres nogle tiltag, og i øjeblikket taler vi for eksempel med vores medarbejdere om tomgangstimer. Der er både penge og miljøforbedringer at hente, og vi har valgt at sætte timer-styrede oliefyr i vores maskiner, så de er klar til brug om morgenen. Det vil give resultater, siger Uffe Larsen fra firmaet. 

- Ellers er rækkevidde et af de vigtigste krav til vores maskiner. Fordi de havne, vi bygger i dag, er ude på stadig dybere vand, ligesom der skal være mere vanddybde til de skibe, der kommer. Og vores maskiner skal kunne løfte de sten, vi skal lægge ud - og de bliver også større. For jo mere dybde, desto større bølger og påvirkning af molen. Så det hele hænger sammen.

En af løsningerne ved anlæg af havne er at have gravemaskinen på en flåde, hvor man har sten med ud:

- Vi lægger en del sten ud på den måde. Ved store vanddybder placerer vi fra en flåde de yderste sten på begge sider af molen i det, der kaldes en banket - og bagefter bygger vi videre fra oven.

Præcis hydraulik
Jørgen T. Andersen fra VG Entreprenør A/S kører deres nye Hitachi ZX890LCH-6 gravemaskine i Frederikshavn:

- Det er en stor fordel, at vores nye Hitachi er modificeret med længere arm og bom, plus cirka 20 tons ekstra kontravægt bagpå, så jeg uden problemer kan nå ned og hente meget tunge sten op fra dybt vand.

Den nye maskine har fået en længere arm, hurtigskift samt mere ballast.

- Det er nødvendigt, for når vi laver moler, skal vi kunne nå ned i bunden af dem, fortæller Benny Pedersen, værkfører og serviceansvarlig hos VG Entreprenør A/S.

- Når der er dybt vand, kan du ikke lave væggene i molen skarpe. De skal stå i et vist antal grader udad. Så hvis du har en mole, der er 10 meter foroven, kan den være 40 meter i bunden, fordi siderne er skrå. Derfor er det nødvendigt at have maskiner, der kan nå langt.

Global e-service
- Vi har to servicemontører, der laver det meste servicearbejde selv, og trækker så på H.P. Entreprenørmaskiner, når vi har brug for noget ekstra erfaring og viden om vores Hitachi-maskiner. For på de nye maskiner er alt så avanceret, at man ikke kan klare sig uden computer-diagnose, siger han.
Sigh

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.132