23948sdkhjf

Grusgravsejere satser stort og stabilt

Hos Asklev Stenleje i Midtjylland kører mellem 100 og 150 lastbiler hver dag derfra fuldt lastet, og det går stærkt

Fem styk store 35 tons læssemaskiner sørger hver dag for brød på bordet hos ejere og medarbejdere - i alt otte mand i Asklev Stenleje i Midtjylland. Her bliver der fra tidligt morgen til halvsent aften kørt sand og grus fra de store bunker og op på lastbilernes lad. Og sådan har det været siden 2006, hvor Morten Sørensen sammen med sin makker René Nielsen startede.

Og lad det bare være sagt med det samme. Det er Volvo maskiner, og Morten Sørensen, den ene ud af tre ejere, bliver nok svær at overtale til, at det eventuelt skulle være et andet mærke:

- Vi bruger Volvo maskiner og sådan er det. Der findes da bestemt flere andre gode mærker, men her har vi valgt at køre Volvo, for udover at det har vi altid gjort, så handler det om service og minimal nedetid. Det er virkeligt vigtigt, og så er der god ergonomi, komforten er i orden, og så fungerer seviceaftalen fantastisk for os, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.

Længere serviceintervaller
Maskinerne har hidtil kørt ca. 12.000 timer, inden de bliver skiftet ud. Men det ændrer sig til 15.000 timer nu, fordi det skal passe med de serviceaftaler, der er på maskinerne.

- Det er ingen hemmelighed, at vi leaser maskinerne og køber dem for restværdien, når leasingperioden er udløbet. På den måde går det faktisk rigtigt godt, og med en såkaldt guldaftale med Volvo Entreprenørmaskiner, så har vi en serviceudgift på 55-56 kroner pr driftstime, fortæller han.

Når så mange lastbiler skal læsse hver dag, så skal det helst gå lidt hurtigt med at få det gjort, for køen må helst ikke blive for lang.

- Det tager to en halv til tre skovlfulde at fylde en lastbil, så det er jo nogle tons der fyldes i skovlen hver gang, og det skal grejet jo kunne holde til, siger Morten Sørensen.

400 biler på en dag
Han fortæller at firmaets rekord er på 400 lastbiler på en enkelt dag.

Han ejer sammen med makkeren René Nielsen og Roskilde Sten & Grus grusgraven i Asklev.

De ejer hver en tredjedel af grusgraven. Roskilde Sten & Grus kom ind i billedet for nogle år siden, da firmaet skulle op at køre, men havde nogle tunge investeringer, der tyngede økonomien.

- Det er store investeringer, der skal foretages, når man vil op i det niveau her. Vi kan jo ikke nøjes med en ældre nedslidt læsser og sorterergrej.- Det skal være i orden, og det skal køre, når der skal leveres. Derfor fik vi en erfaren medejer ind, siger Morten Sørensen.

I dag kører forretningen rigtigt fornuftigt, og han ser fortrøstningsfuldt på fremtiden.

Der er nok endnu
- Jamen vi tror da på det. Vi har ikke så vildt mange kunder. Faktisk har vi seks store kunder og selvfølgelig nogle mindre. Men det er stort set udelukkende asfaltværker betonindustrien, vi leverer sand og grus til, siger han.

Grusgraven har materialer nok til en årrække endnu, og Morten Sørensen er ikke i tvivl om, at efterspørgslen vil være der en rum tid fremover.

- Der er selvfølgelig grænser for, hvor langt vi kan brede os ud, men vi har da materialer nok, som det ser ud i disse tider, siger han. Ejerne lægger vægt på at have et fornuftigt forhold til naboerne, og det lykkes langt hen ad vejen.

Mærkeloyaliteten er knap så udtalt når det kommer til de store sortereranlæg, der sørger for, at sand og grus sorteres i de rette kvaliteter af ensartet materiale.

- Her har vi egentligt meget forskelligt, og der er flere leverandører i spil, hver gang vi skal have noget grej, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.3