23948sdkhjf

Tyske bunkere kræver gedigent materiel

To meter tykke vægge kræver sin mand, når der skal sprænges en indgang til en tysk bunker i Esbjerg. Men firmaet Dansk Sprængnings Service har allieret sig med en borevogn, der kan klare ærterne til nedrivning og andre formål

Dansk Sprængnings Service ApS har styrket sin position med en ny Sandvik Commando DC130Ri borevogn, som gør det muligt at placere sprængladninger med høj præcision.

- Nu kan vi hurtigt og uden problemer bore fire meter dybe huller - nogle gange endnu dybere - og med ret store diametre. Så borevognen bliver et værdifuldt værktøj ved sprængninger, fortæller sprængningsleder Mikkel Lerdrup fra virksomheden, som med base i Tikøb opererer med nedrivningsopgaver i hele Skandinavien. Firmaet fortæller om sin nye borevogn i en pressemeddelelse.

Første opgave med den nye borevogn var på en lokation i Esbjerg, hvor der gennem en 2 meter tyk armeret betonvæg skulle sprænges en gang ind i en bunker fra 2. verdenskrig. Udført med 30 graders hældning, så hullerne i betonen blev cirka 2,6 meter dybe, og derfor nærmest var umulige at lave med håndboremaskiner.

Til denne type opgave bruges sprængsnore - slanger med sprængstof i, hvor ladningerne er jævnt fordelt og ikke er så kraftige. Dette sikrer en kontrolleret og præcis sprængning, men kræver, at der bores en hel del huller:

- Betonen var armeret med rundjern, men dem borede maskinen bare over. Den arbejdede lige et sekunds tid, så var den igennem jernet. Hurtigt og effektivt, siger Nicklas Lund, der var sprængningsleder på opgaven, og sammen med Mikkel Lerdrup og Carsten F. Jørgensen er partner i firmaet. - Resultatet blev en åbning, der så pæn ud og ikke var splittet til atomer, som de fleste tror sker ved en sprængning.

Sikker teknologi og fuld kontrol
På Sandvik Commando DC130Ri borevognen er alle de vigtigste informationer samlet på en skærm:

- Der er virkelig sket meget på den teknologiske front, og det letter arbejdet. Du kan blandt andet indstille computeren til, hvor lang borestangen er og vælge boredybde. Så stopper boremaskinen der, og når boret trækkes tilbage igen, stopper den med at køre boret hele vejen ud af boretårnet. Maskinen kan indstilles til at lave forskellige stop, og jeg kan hele tiden følge borets vinkel, forklarer Nicklas Lund.

- Samtidig betyder maskinens støvsuger, at uanset om vi borer udenfor eller inde i en bygning, så bliver ingen påvirket af støv. Det lukkes inde i en pose, og den samler mange kilo støv på bare en lille opgave. Et kæmpe plus, og det samme er den hydrauliske holdeklo, der griber om borestangen ved mundingen, hvor den kan rotere. Nu skal jeg ikke selv have hænderne i nærheden, men kan bare trykke på en knap - en af de 33 på kontrolpanelet, som jeg bruger til at styre maskinen med på afstand.

Alt kan sprænges
For Dansk Sprængnings Service er opgaverne mange og forskellige, selv om de fleste tror, at sprængninger kun kan foretages udenfor:

- Borevognen er så kompakt, at den kan komme ind i bygninger, og man kan som udgangspunkt sprænge alle steder. At der kommer larm, ild og alt flyver til højre og venstre er helt forkert! Jeg har været med til at sprænge i et ministerium, hvor karme omkring døre og vinduer skulle gøres større. Der blotlagde vi 20-30 cm og arbejdede med ganske små mængder sprængstof.

- Det kan også være en søjle, en bjælke eller et hul i et gulv på steder, hvor det kan være svært at komme til med andet udstyr. Eller man ikke har lyst til at bruge for eksempel diamantskæring, fordi det hele kan ’drukne’ i vand. Her er sprængning ofte et godt alternativ, og med den nye borevogn kan håndtere flere forskellige opgaver, fastslår Nicklas Lund.

En succes i udvikling
Sandvik Commando serien så første gang dagens lys i 1989, og siden har borevognene gennemgået en omfattende teknologisk udvikling, blandt andet med intelligente styresystemer.

Alene model DC130Ri har 100 nye forbedringer. Borevognene anvendes i dag af flere forskellige brancher, blandt andet minedrift. De er kendetegnede af lave driftsomkostninger i kraft af lavt brændstofforbrug, nem vedligeholdelse og transport.
Sigh

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235